Succesvolle Burgerontmoetingsplaats WMO

De gemeenteraad van Gennep heeft op woensdag 20 juni 2012 de eerste Burgerontmoetingsplaats van deze raadsperiode gehouden. Tijdens het gesprek tussen politiek en burgers in gemeenschapshuis De Goede Herder te Gennep, was het centrale onderwerp de veranderingen in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Een hele succesvolle avond met meer dan 50 aanwezigen die vooral onderling in discussie gingen en suggesties meegaven aan de raads- en commissieleden. De avond werd georganiseerd door een raadswerkgroep bestaande uit ons raadslid Holger Rodoe, Theo Kersten (PvdA), Paul Wessels (D66) en uiteraard de griffier en de ambtelijke ondersteuning.

Het was aan VVD raadslid Holger Rodoe om de bijeenkomst te openen en alle aanwezigen te verwelkomen. In een korte toelichting stelde hij de werkgroep voor en gaf hij het programma van de avond aan. Tijdens een dergelijke Burgerontmoetingsplaats (BOP) neemt de gemeenteraad het initiatief om inwoners op te roepen met de politiek maar vooral ook onderling in debat te gaan over een onderwerp dat nog niet op de agenda van de raad staat. Het gaat daarbij voornamelijk om gedachtewisseling en beeldvorming waarbij de raads- en commissieleden niet onderling in debat gaan, maar juist willen luisteren naar argumenten en ervaringen van burgers. De gemeenteraad heeft voor de WMO als onderwerp gekozen omdat het bestaande WMO-beleidsplan niet meer actueel is en daarom 2012 gebruikt wordt als overgangsjaar voor de kanteling naar een nieuw WMO-beleidsplan voor de jaren 2013 – 2016.

Floor van der Giessen, beleidsmedewerker bij de gemeente Gennep, gaf een presentatie over de veranderingen in de Wmo, de zogenaamde 'kanteling'. Hierbij zal niet langer sprake zijn van een recht voor ondersteuning, maar een compensatie van de overheid. Men gaat uit van de eigen kracht en de gemeente moet garanderen dat iedereen kan meedoen in de maatschappij. Dit zal worden gedaan aan de hand van negen prestatievelden. Om een goed beeld te krijgen van iemands behoefte aan ondersteuning wordt er een zogenaamd keukentafelgesprek gehouden. Op die manier ontstaat maatwerk voor iedereen, die van de WMO gebruik moet maken. Uiteindelijk ontstaan daardoor ook verschillen in de toekenning van faciliteiten en/of voorzieningen, maar worden deze wel beter dan op dit moment afgestemd op de persoonlijke situatie.

Om een goed beeld te schetsen van de ervaringen die men als burger en belanghebbende in Gennep met het Wmo-beleid kan hebben gehad, waren een aantal ervaringsdeskundigen aanwezig die plenair hun verhaal deden. Een onderdeel van de avond dat zeker niet makkelijk was voor deze mensen omdat zij voor alle aanwezigen over hun problemen en belevenissen kwamen spreken. Na deze indrukwekkende presentaties werden de aanwezigen opgesplitst in groepen. Het doel was om iedereen in de groepen eveneens de ruimte te bieden om het persoonlijk verhaal te doen. Uiteraard waren er ook burgers aanwezig die kwamen om informatie te vergaren. Zij werden geholpen door het gesprek met anderen betrokken inwoners. De raads- en commissieleden hebben de hele avond aantekeningen gemaakt en vooral tijdens de werkgroepen veel ervaringen meegenomen voor het nieuwe Wmo-beleid. De avond werd door Holger Rodoe afgesloten met een plenaire toelichting op het vervolg van de bijeenkomst.

Ondertussen heeft de werkgroep een evaluatie bijeenkomst gehad en werd duidelijk dat het een zeer geslaagde avond was voor inwoners en gemeenteraad. Alle belangstellenden zullen een samenvatting van deze avond ontvangen. De gemaakte opmerkingen worden meegenomen in het traject naar het nieuwe beleid. Het nieuwe WMO-beleidsplan komt na de zomer op de agenda van de commissie samenleving en milieu en vervolgens op de agenda voor de gemeenteraad.

Als U interesse hebt aan het verslag van deze Burgerontmoetingsplaats of ook Uw ervaringen wilt meegeven aan de gemeenteraad zo kan dit via het speciaal geopende mailadres: Bopwmo@gennep.nl