Geslaagd werkbezoek Karin Straus aan Center Parcs

Afgelopen donderdag, 6 september 2012, was VVD Tweede Kamerlid Karin Straus op werkbezoek bij de VVD afdeling en de gemeente Gennep. Karin Straus heeft zich de afgelopen jaren in de Tweede Kamer vooral ingezet voor de provincie Limburg. Dat wil ze ook in toekomst blijven doen en dus heeft ze ervoor gekozen om in aanloop naar de verkiezingen op 12 september a.s. actief campagne te voeren in Limburg en zoveel mogelijk VVD afdelingen te bezoeken.

Het eerste onderdeel van het werkbezoek vormde een open gesprek tussen Karin en een afvaardiging van de afdeling VVD Gennep met het management van Center Parcs Heijderbos. De VVD delegatie werd zeer hartelijk ontvangen door Dhr. Lars van Pelt (general manager) en directie secretaresse Elke Verrijth. De heer van Pelt gaf een heldere uiteenzetting over de positie van het bedrijf in samenhang met de huidige economische situatie in samenhang met de bedrijfscultuur van het concern waar Center Parcs Heijderbos onder valt. Ondanks het economisch klimaat weet het bedrijf nog steeds een hoge bezettingsgraad te realiseren, waarbij wel aangemerkt moet worden dat het bestedingsniveau per bezoeker gemiddeld genomen afneemt. Ook wachten steeds meer bezoekers tot het laatste moment (last minute boekingen) met het vastleggen van hun verblijf. Ongeveer 30% van de bezoekers komt uit Duitsland. Binnen de Nederlandse Center Parcs parken behoort dit park nog steeds tot de top drie qua bezettingsgraad.

Ondanks het huidige economisch klimaat wordt volop geïnvesteerd in vernieuwing en verbetering. Zo heeft vrij recent uitbreiding van de cottages plaats gevonden, waarbij nieuwe, van alle gemakken voorziene, eenheden zijn gerealiseerd. Op dit moment wordt volop gewerkt aan de realisatie van lodges die in directe verbinding staan met de “Jungle Dome”. Deze lodges zullen per nacht verhuurd gaan worden en zullen de bezoekers een ongekende beleving geven over leven midden in de subtropische cultuur. Een ongekend fenomeen dat op Center Parcs Heijderbos gerealiseerd wordt.

Kanttekeningen zijn er ook. Zo is Heijderbos per openbaar vervoer niet te bereiken. Vanaf de bushalte aan de Hoofdstraat is het te voet een lange en gevaarlijke weg naar het complex. Dit behoeft aandacht en verbetering. Ook wordt aandacht gevraagd voor de besteding van de geheven toeristenbelasting. Deze wordt jaarlijks verhoogd, terwijl niet zichtbaar is of en in hoeverre deze gelden ook besteed worden op een wijze dat deze ten goede komen aan de toeristische infrastructuur.

Ter afsluiting werd per fiets een deel van het terrein, met name het deel waar nieuwbouw is gepleegd, dan wel in aanbouw is, verkend.

De VVD afdeling Gennep en Karin Straus zien terug op een zeer geslaagd werkbezoek, waar de nodige aandachtspunten uit te voorschijn gekomen zijn die wij in de komende periode zeker aan de orde gaan stellen. Ook voor Karin was het van groot belang om van gedachten te kunnen wisselen met het management van een bedrijf dat van een enorm belang is voor toerisme en werkgelegenheid in deze regio.