Karin Straus met winkeliers in gesprek over veiligheid

Tijdens het bezoek van Karin Straus aan de VVD Gennep afgelopen donderdag 6 september jl. heeft ons Tweede Kamerlid ook met een aantal ondernemers uit het centrum van Gennep gesproken. Tijdens een wandeling werden de Juwelier Van Arensbergen, warenhuis Novita, supermarkt Albert Heijn en Grand-café Stadsherberg bezocht.

Voorafgaand aan dit bezoek heeft Karin samen met de VVD Gennep een rondleiding gehad door het vakantiepark Center Parcs Heijderbos te Heijen.

Voor Karin Straus is de lokale economie van groot belang en daarom zet ze zich in de Tweede Kamer actief in om de ruimte voor ondernemerschap te vergroten. Karin wil hierbij ondernemers meer vrijheden geven om lokale initiatieven te ontwikkelen.

Alle procedures, regels en vergunningen waar burgers en bedrijven mee te maken hebben lijken op zich heel verdedigbaar. Maar ze schieten hun doel voorbij zodra het geheel te complex is geworden. De VVD Gennep wil ondernemers meer ruimte geven om hun problemen aan landelijke politici toe te lichten en daarom nodigen wij met regelmaat Tweede Kamerleden uit om naar Gennep te komen. Een aantal van de Gennepse ondernemers had al tijdens het bezoek van Mark Verheijen de kans om over hun kansen en bedreigingen te spreken, tijdens de gesprekken met Karin Straus werden afgelopen week vervolgens een aantal onderwerpen verdiept.

Juwelier Van Arensbergen

De wandeling door het centrum begon bij Juwelier Van Arensbergen die de afgelopen jaren helaas drie keer is overvallen. Karin ging met het echtpaar Van Arensbergen in discussie over mogelijke oplossingen om de winkelstraat van Gennep veiliger te maken en daardoor het overvalrisico te verminderen.

Een voorstel waar de VVD Gennep al langer voor pleit - en dat nu eindelijk wordt onderzocht door de gemeente - is het instaleren van camera’s in het centrum.

Deze camera’s helpen dan niet alleen om de daders makkelijker te pakken – de daders van de drie overvallen zijn overigens allemaal opgepakt – maar de camera’s dragen ook bij aan preventie en zorgen voor burgers en winkeliers voor een beter veiligheidsgevoel. Naast deze oplossing is tijdens het gesprek afgesproken om in het vervolg ook naar andere mogelijkheden voor preventie te kijken. De VVD Gennep zal dit zeker oppakken in samenwerking met de Ondernemers Vereniging Gennep.

Warenhuis Novita

Het gesprek bij warenhuis Novita was vooral gericht op de gevolgen van de economische crisis voor lokale ondernemers. De eigenaren van Novita gaven aan dat door de huidige crisis kleine ondernemers in de landelijke regio minder omzet hebben en daardoor het aantal werkplaatsen in een gemeente als Gennep drastisch daalt.

Een probleem voor ondernemers is hierbij de regelgeving rondom het ontslagrecht. Veel ondernemers hebben de afgelopen jaren meegemaakt hoe moeilijk het is om in economisch tegenvallende tijden medewerkers te ontslaan. Nu zijn ze dan ook juist bang om nieuwe mensen aan te stellen, want als het de komende jaren nog steeds tegenvalt met de economie zouden de regels om te ontslagen voor ondernemers een probleem zijn en als een molensteen om hun nek hangen.

Supermarkt Albert Heijn Gennep

Bij de Albert Heijn is met name gesproken over zondag openstelling van winkels in de kern van Gennep. Dat is een onderwerp dat veel discussie geeft binnen de Ondernemers Vereniging van Gennep. Kleinere winkeliers zien zondag openstelling vaak als bedreiging en de grotere ondernemers zien het juist als een kans. Karin gaf duidelijk aan dat de mogelijkheid tot zondag openstelling niet verplichtend is. Het geeft de ondernemer de kans open te zijn op de dagen dat hij de meeste omzet kan genereren en dicht te gaan op de minst interessante dagen.

Grand-café Stadsherberg

Bij de Stadsherberg ging het gesprek met name om veiligheid van het centrum in de avonduren en  drugs- en drankmisbruik. Voor Karin een belangrijk aandachtspunt tijdens dit bezoek omdat ze de afgelopen jaren in de Tweede Kamer ook woordvoerder was voor de Drank- en Horecawet. Gemeenten hebben door deze nieuwe wet vanaf 2013 de taak om op misbruik van alcohol en de leeftijd van jongeren die alcohol gebruiken in de lokale horeca te controleren en te handhaven. Voor de VVD Gennep is het dan ook belangrijk vanuit de ondernemers te redeneren waar zij het optreden van de gemeente als ondersteuning zouden zien en waar het juist meer regels tot gevolg heeft. Een zeer openhartig gesprek waarbij wij als VVD de nodige signalen ontvingen om hier als gemeente samen met de ondernemers naar een goede inpassing van de handhaving op de drank- en horecawet te kijken. Dat zullen wij als VVD dan ook zeker gaan doen.