VVD Gennep tegen doorsteek bij Goede Herder

Op de agenda van de raadsvergadering van 17 september 2012 staat het voorstel tot aanleggen doorsteek Goede Herder (Brugstraat 16-18 en Europaplein 2).

De VVD Gennep geeft nu al een reactie op dit voorstel:

Opnieuw een onderwerp in deze raadsperiode dat afkomstig is van de grootheidswaan van de laatste raadsperiode, dus de afgelopen jaren waar we al degelijk in een wereldwijde crisis zaten, maar Gennep dit zich niet wilde realiseren. Het plan was om een brede doorsteek te maken als nieuwe ‘straat’-verbinding tussen het nieuwe Bolwerk en het nog te revitaliseren Europaplein. Dit in aansluiting op de nieuwbouw bij de Goede Herder waardoor een deel van de Prins Bernhardlaan zou komen te vervallen.

Nou hier zijn we dus met een sobere variant van de doorsteek. Er komen herinneringen op van een ander plan dat eens waanzinnig was en nu ondanks weinig draagvlak bij burgers en raad toch als sobere variant wordt gerealiseerd: de Niersdalbrug!

De VVD wil voorkomen dat dit plan, deze onveilige doorsteek een Niersdalbrug-volume 2 wordt! De VVD kan het niet verantwoorden en uitleggen tegenover de burgers als de gemeenteraad met dit besluit akkoord zou gaan.

Voor welke mensen is het plan van het college? Een degelijke verbinding maken waar burgers en toeristen langs wandelen als ze gaan winkelen bij het Bolwerk of aan het Europaplein? Wat de VVD betreft willen wij deze mensen juist via de Spoorstraat laten lopen, om daardoor de winkels en horeca te steunen. Is het een logische verbinding voor burgers die eerst bij de ene supermarkt iets kopen en dan nog naar de andere supermarkt willen gaan? De meeste mensen die ervoor kiezen om bij twee supermarkten in een keer te gaan inkopen zullen met de auto gaan. En voor mensen die fietsen is een omweg via Spoorstraat of Prins Bernhardlaan geen moeite.

Want wat komt er uiteindelijk te liggen? Een brede weg die een open uitstraling heeft en uitnodigt om ervan gebruik te maken? Het wordt een smal padje waar nauwelijks mensen fatsoenlijk doorheen kunnen lopen. Aan beide kanten komen muren van meters hoog waardoor de veiligheid nog minder wordt. Want er is natuurlijk ook geen sprake van verlichting. Ziet u het padje al liggen?

Goed, want we hebben het nog niet eens over de kosten gehad! Jaarlijks onderhoud en eenmalige kosten voor de aanleg. Maar als we nu durven te besluiten dit stuk grond samen met de overige grond te verkopen kunnen we zelfs hogere inkomsten hebben, te weten € 25.000 meer!