WMO raad en commissie Samenleving in gesprek

De rijksoverheid neemt de afgelopen jaren veel besluiten om, gezien de wereldwijde crisis, de financiën van Nederland weer op orde te brengen. Door deze bezuinigingen gebeurt er op dit moment veel binnen de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Ook hier wordt gekeken naar mogelijkheden tot bezuinigen en verbeteringen. Belangrijk voor gemeenten is de decentralisatie van een steeds groter takenpakket rond de 'kanteling' van de WMO. De gemeenteraad van Gennep zal daarom de komende tijd veel aandacht besteden aan dit onderwerp in de commissie Samenleving en Milieu.

Als VVD Gennep willen wij niet alleen de aandacht vestigen op de zelfredzaamheid, maar juist op het doel om iedereen de mogelijkheid te bieden mee te kunnen doen aan de samenleving. Wij willen daarom kijken naar problemen waar men bij de regelgeving tegen aan loopt en de steun bieden die mensen nodig hebben. Dit wat de VVD betreft in nauw overleg met alle belanghebbende instanties, waaronder de WMO raad.

Door de commissieleden is op 27 augustus 2012 tijdens een vergadering met de WMO raad, waar het jaarverslag 2011 ter bespreking kwam, een duidelijke wens uitgesproken om met elkaar van gedachten te wisselen over diverse onderwerpen. Uitgangspunt voor een dergelijke bijeenkomst was de vraag naar een brainstormsessie waar men open over actuele ontwikkelingen kan spreken en vervolgens deze ervaringen kan gebruiken voor de toekomstige samenwerking tussen WMO raad en gemeenteraad.

Afgelopen maandag, 24 september 2012, waren onze commissieleden Holger Rodoe en Doret Manten dan ook aanwezig tijdens deze eerste sessie. Op de agenda stonden de volgende onderwerpen: woningaanpassing/vermogenstoets, mantelzorg, hulp bij huishouden, communicatie en PR van de WMO raad en de plannen voor het maken van een sociale kaart.

Wim Wellens, beleidsambtenaar bij de gemeente Gennep heeft een korte uiteenzetting gegeven over o.a.: wat valt er onder vergoedingen en wat niet, hoe worden deze vergoedingen berekend en wie kunnen hier aanspraak op maken. Dit was een heldere uitleg waardoor iedereen meer inzicht heeft gekregen hoe de opbouw in elkaar zit. Een ander belangrijk onderwerp waar wij lang bij stil hebben gestaan is, de mantelzorgers. Het blijkt dat veel mensen niet weten wat een mantelzorger doet. Ook de mensen die de zorg voor een ander op zich hebben genomen, weten vaak niet dat zij zelf mantelzorger zijn.  Je neemt de zorg op je, dit gaat automatisch en dat het steeds meer tijd van je vergt, heb je niet in de gaten. Het is belangrijk dat mantelzorgers zich registreren als mantelzorger. Hiermee kan men eventuele problemen in de toekomst voorkomen! Een mantelzorger werkt minimaal 8 uur per week voor derden (meestal familieleden). De mantelzorger doet dit op vrijwillige basis en ook de kosten die hierbij worden gemaakt, neemt deze mantelzorger tot zijn rekening.

De VVD kan het dan ook erg waarderen dat gemeente Gennep extra aandacht schenkt aan deze mantelzorgers door hen in het zonnetje te zetten. Wethouder Ed Vandermeulen gaat zaterdag 29 september 2012 met zo'n 140 mantelzorgers een dag naar de Floriade toe. Een dagje onbezorgt voor jezelf: dat hoort er ook bij!

De conclusie die men met elkaar trok tijdens het overleg: er moet veel meer bekendheid over mantelzorg worden gebracht, maar hoe doe je dat? Bijeenkomsten organiseren, publiceren in de plaatselijke krant, maar nog belangrijker: attendeer een mantelzorger op het feit dat hij/zij mantelzorger is! Laat ze in contact komen met de mantelzorg en zich registreren als mantelzorger. Voor de VVD is hierbij van groot belang dat het werk van mantelzorgers door iedereen van de gemeente gewaardeerd wordt en deze belangrijke taak bespreekbaar wordt in de samenleving!

Veel vragen en onduidelijkheden kunnen worden weggenomen door contact op te nemen met de gemeente Gennep via het zorgloket.

Er zijn tussen de WMO raad en de commissieleden afspraken gemaakt om diverse zaken verder uit te werken en de komende tijd zal het onderwerp WMO regelmatig op de agenda staan voor de commissie Samenleving en Milieu. Het was een nuttige bijeenkomst die wat betreft de VVD zeker een vervolg gaat krijgen!