Busstation ineens gesloopt…! Weer onjuiste informatie van het College?

Er werd ruim één jaar geleden in de commissie Ruimte en Economie van 3 juni 2014 gesproken over ‘redelijk concrete plannen’ en er werden tekeningen overhandigd voor een verbouwing van het busstation. Het moest een herinrichting worden waarbij de bestaande gebouwen werden opgeknapt. Toezeggingen door wethouder Welles waarvan we nu weten dat dit onjuiste informatie was. Immers, het busstation is tijdens het zomerreces ineens volledig gesloopt. Er was tijdelijk geen enkel onderdak tot dat er door de gemeente en klein bushokje werd geplaatst. De ontstane situatie was voor onze fractie aanleiding om toelichting te vragen aan het College van burgemeester en wethouders.

Het kan naar mening van de VVD niet zo zijn dat er door een wethouder informatie wordt verstrekt richting de gemeenteraad die achteraf volledig onjuist lijkt te zijn, temeer daar de gemeenteraad sinds 3 juni 2014 helemaal niets meer heeft vernomen van de wethouder dat de plannen anders uitgevoerd zouden gaan worden. Vandaar dat wij op de volgende vragen antwoord eisen van het College:

1. ‘De plannen zijn redelijk concreet’ was de toezegging van wethouder Welles en dat bekrachtigde hij met bijbehorende tekeningen in de commissie Ruimte en Economie van 03 juni 2014 met betrekking tot de herinrichting van het busstation Gennep. Inmiddels blijkt niets minder waar. Op wiens initiatief is het busstation Gennep de afgelopen maanden geheel ontmanteld en terug gebracht tot een bushalte in plaats van een busstation?
  2. In de commissie Ruimte en Economie van 03 juni 2014 heeft wethouder Welles aangegeven dat alle aanpassingen van het busstation voor rekening van Hermes zullen zijn en dit de gemeente Gennep niets zal gaan kosten. Was deze uitspraak achterafgezien juist of onjuist? Zijn er kosten voor de gemeente geweest en staan er nog kosten en werkzaamheden gepland door de ontstane aanpassingen?
  3. Waar voorheen ruim onderdak werd geboden aan passagiers zodat ze droog konden staan, is er nu slechts een klein hokje overgebleven. De VVD fractie heeft met passagiers gesproken en er blijkt veel te weinig onderdak te zijn, vooral tijdens de spitsuren. Dit terwijl in de commissie RE van 03 juni 2014 door wethouder Welles als randvoorwaarde voor het busstation werd genoemd dat alle passagiers droog moeten kunnen staan. Waarom heeft het College besloten, dan wel is akkoord gegaan met, het deel dat onderdak moet bieden, zo drastisch te verkleinen?
  4. Welke maatregelen zal het College nemen om alsnog tot een betere oplossing te komen bij het busstation Gennep, zodat passagiers al op heel korte termijn en dus nu in de komende herfst-/wintermaanden droog kunnen wachten op de bus?
  5. In de raadsvergadering van 03 juli 2014 geeft wethouder Welles aan ‘We hebben hele goede afspraken met Hermes gemaakt en qua randvoorwaarden lijken wij het met elkaar eens te zijn’. Door welke omstandigheden is alsnog de huidige situatie ontstaan? En hoe zijn de gesprekken met Hermes verlopen inzake de herinrichting van het busstation Gennep? waarom zijn de plannen zoals gepresenteerd in de voornoemde commissie R&E niet gerealiseerd?
  6. In de raadsvergadering van 03 juli 2014 geeft wethouder Welles aan dat de provincie Limburg het Gennepse busstation heeft aangewezen als een ‘groot busstation omdat hier meerdere buslijnen elkaar kruisen’. Inmiddels blijkt dat het station qua uitvoering een gewone bushalte is geworden net als elke andere halte in de gemeente ook, dus er ook geen sprake meer van een busstation. Waarom gaat, of is het College akkoord gegaan met deze afwaardering van de Openbaar Vervoervoorzieningen in de gemeente Gennep?
  7. Hoe verklaart wethouder Welles zijn uitspraken in 2014 tijdens de commissie- en raadsvergadering ten opzichte van de nu ontstane situatie?