Ik ben wars van overbodige regels voor lokale ondernemers!

Op 1 september sprak de raadscommissie op initiatief van de VVD over het voorstel van de OVG om de weekmarkt te verhuizen naar het Jan Lindersplein, de door het College besloten beleidsregels voor terrassen en de terrasbelasting. Op mijn uitdrukkelijk verzoek was ook Robèr Aarnoutse (voorzitter OVG) uitgenodigd om de visie van de OVG toe te lichten.

Ik sta voor een actief centrumbeleid waarbij ondernemers, gemeente en makelaars samen op trekken naar een zo aantrekkelijk mogelijke binnenstad. Helaas stuitte het uitnodigen van de OVG op onbegrip. De fractie Kern vroeg zich af het uitnodigen van de OVG wel wenselijk was? Welnu, het was zeer op z’n plaats dat de OVG haar verhaal kon doen want:

Tijdens de commissievergadering bleek dat er veel draagvlak was om de weekmarkt te verplaatsen naar het Jan Lindersplein. Met dat besluit zullen de winkeliers in de Zandstraat blij zijn, immers hun winkel is nu weer goed bereikbaar op zaterdagen en dat verhoogt uiteraard hun omzet.

Met argusogen bekijk ik de plannen inzake de terrasregels. Ik ben wars van overbodige en beperkende regelgeving. Regels over bijvoorbeeld de kleur van de stoelen of de hoogte van parasol zijn dan ook belachelijk. De OVG liet eveneens duidelijk blijken dat ondernemers helemaal niet zitten te wachten op regelgeving hierover.

Zowel VVD als OVG zijn zeer content met het feit dat de plannen voor het invoeren van een terrasbelasting door de raad zijn weggestemd. Het gevolg van deze belasting zou het verkleinen of zelfs verdwijnen van veel terrassen zijn geweest. Ziet u het al voor zich? Een toeristische gemeente op een mooie nazomer dag en geen terrasje te vinden!

Het College heeft allerlei plannen maar neemt blijkbaar niet de moeite om met de ondernemers in gesprek te gaan. Een trieste constatering, want alleen door samen op te trekken kun je er het beste van maken.

Janine van Hulsteijn

fractie@vvdgenep.nl