Openheid van gemeente maakt een stap terug

De gemeente Gennep heeft een van de beste websites van kleinere gemeentes in deze regio. Deze sterke positie van de gemeente wordt nu op een gebied duidelijk verzwakt: Het College van Burgemeester en Wethouders heeft op 2 oktober jl. besloten om de huidige werkwijze om collegebesluiten en de onderliggende voorstellen integraal na besluitvorming openbaar te maken via de gemeentelijke website terug te draaien. Vanaf nu wordt alleen nog maar de Openbare besluitenlijst (OBL) openbaar gemaakt.

De VVD vindt dat deze beslissing niet getuigd van een op Openbaarheid van Bestuur gericht beleid!

Gelukkig is het besluit van het College met de bijbehorende stukken nog wel openbaar. Daar staat namelijk te lezen dat één van de vijf strategische uitgangspunten van het Communicatiebeleidsplan (van januari 2010) is:

We communiceren open en proactief:
We willen een geloofwaardige en betrouwbare overheid zijn. Daarom stellen we ons open op en kiezen we voor transparantie. We laten zien wie we zijn, wat ons beweegt en wat we doen. Gemeentelijke informatie maken we (pro)actief en tijdig openbaar."

De VVD is van mening dat dit besluit niet bijdraagt aan een verdere liberalisering van de gemeentelijke werkwijze. Het is dan ook terecht dat raadslid Dennis de Jager dit onder de aandacht wil brengen. Echter blijft het een persoonlijke afweging of dit door middel van schriftelijke vragen moet gebeuren. Het lijkt haast wel alsof KERN zich met deze vragen wil profileren als transparante fractie.

Het nieuwe beleid omtrent publiceren van de Openbare besluitenlijst zal volgens de VVD uiteindelijke zorgen voor meer werk voor de gemeente. In plaats van een efficiency slag door collegebesluiten integraal over te nemen op de website moet de afdeling communicatie nu meer personeelsuren hebben om aanvragen van burgers en pers af te handelen. Immers hebben burgers het recht om alle openbare besluiten in te zien. Deze beleidswijziging is daarmee een stap terug naar een inefficiënte werkwijze.

De VVD verzoek daarom het College van Burgemeester en Wethouders, en dan vooral burgemeester de Koning als portefeuillehouder voor voorlichting, een meer liberale afweging te maken over dit besluit!