VVD: 'Veiligheid verbeteren en overlast verminderen!'

brandweerzorg in de Veiligheidsregio, een sterkere toezicht op de openbare orde en veiligheid en een degelijke aanpak van de gemeentelijke drugsproblematiek!

De VVD maakt de volgende keuzes voor 2013:

Brandweerzorg

De Brandweer Gennep is onderdeel geworden van het brandweerdistrict Venray. Deze herstructurering heeft meerkosten tot gevolg maar moet structureel tot een efficiëntere werkwijze en een verbeterde brandweerzorg leiden. De VVD heeft in 2012 vaak aandacht gevraagd voor de interne problemen rond de herstructurering en de brandweerzorg in onze gemeente. Volgens burgemeester De Koning worden de opkomsttijden overal in onze gemeente Gennep gehaald. Dit stelt de VVD tevreden, echter moet de Veiligheidsregio moet echter sterker inzetten op het halen van de opkomsttijden in de gehele regio. De VVD is van mening dat de Veiligheidsregio voor 2013 als doel moet hebben om niet meer tot de 3 slechtste regio’s van Nederland te behoren. De VVD zal de Veiligheidsregio ter verantwoording roepen als de resultaten niet beter worden. Het gaat immers om de veiligheid van mensen uit onze regio!

Openbare orde en veiligheid

Openbare orde en veiligheid zijn feitelijk de belangrijkste taken van een gemeente. Door degelijk beleid kan de lokale overheid criminaliteit verminderen en onveiligheidsgevoelens tegen gaan. De VVD ziet hierbij niet alleen een opdracht weggelegd voor de driehoek van burgemeester, politie en justitie maar juist ook voor burgers en ondernemers. Gezamenlijk aan tafel gaan om de stijgende overlast en verstoring van openbare orde te beperken, moet de insteek zijn voor een goede samenwerking tussen overheid en samenleving.

Om de overlast te verminderen en preventief voor minder gevoelens van onveiligheid te zorgen, is de VVD voorstander van cameratoezicht in het centrum van Gennep. Een mogelijke stap naar een veiligere gemeente voor ondernemers en burgers kan het project Buren-camera-systeem zijn dat onlangs in Harderwijk werd gestart. Hierbij zijn winkeliers aangesloten op één speciaal camerasysteem waarmee ze bij incidenten elkaars hulp kunnen inroepen. De VVD verzoekt het College alert te blijven op recente ontwikkelingen op dit gebied. Tevens verwacht de VVD een reactie op een, tijdens de begrotingsbehandeling in 2011, door het College overgenomen motie van de VVD om de haalbaarheid van cameratoezicht te onderzoeken.

Drugsproblematiek

Het drugsbeleid van de gemeente Gennep is tot nu toe ontoereikend voor een degelijke aanpak van de drugsproblematiek. De straathandel in onze gemeente is de afgelopen jaren dramatisch toegenomen waardoor de gevolgen steeds groter worden. Het is inmiddels wel bekend dat niet alleen harddrugs maar ook softdrugs voor jongeren tot verslavingsproblemen of geestesziekten kunnen leiden. Daarnaast veroorzaakt illegale handel eveneens veel meer hinder en overlast voor omwonenden dan vroeger. Horecaondernemers geven aan meer steun nodig te hebben van gemeente en politie om de samenleving drugsvrij en dus veiliger te houden. De VVD wil dat de drugsproblematiek bespreekbaar wordt binnen onze gemeente. Gezamenlijk moeten wij het noodzakelijke doen om overlast te verminderen en de jeugd te beschermen voor de gevolgen van drugsgebruik. Een rondetafelgesprek met alle belanghebbenden waaronder horeca, gemeente, politie en jeugdzorg kan een eerste aanzet geven voor een betere en integrale aanpak.