De VVD maakt de volgende keuzes voor 2013:
Verkeersafwikkeling Milsbeek
De verkeersafwikkeling in Milsbeek heeft ook in 2013 de aandacht van de VVD omdat er definitieve besluiten worden genomen over het project Koningsven-De Diepen en de verkeersafwikkeling. De meerderheid van de raad, waaronder de VVD, heeft zich al uitgesproken over een alternatieve afvoerroute langs de Kroonbeek. Deze weg moet aansluiten op de N271 bij de Drie Kronen. Volgens de VVD hebben hierdoor zo min mogelijk bewoners van Milsbeek overlast van de afvoer. De bewoners van de Zwarteweg hebben jarenlang overlast gehad van het vrachtverkeer en deze mensen hebben moeten leven met de gevolgen voor hun leefbaarheid en gezondheid. Hier moet definitief een einde aan komen! De alternatieve route mag echter niet zodanig gekozen worden dat de overlast verplaatst wordt naar een andere groep bewoners. Daarom is expliciet gekozen om niet langs de Oudedijk te gaan. De VVD staat ook in de toekomst achter dit besluit.
Om tot een integrale oplossing van de verkeersproblematiek te komen moet de Zwarteweg afgewaardeerd worden tot een straat voor lokaal verkeer. Het verkeer van en naar de gemeente Groesbeek moet dan eveneens langs de alternatieve route van de Kroonbeek, de te realiseren rondweg worden geleid. Hierdoor wordt dan natuurlijk ook meteen de rotonde bij de Zwarteweg overbodig. Deze rotonde zorgt slechts voor meer overlast en minder verkeersveiligheid. Scholieren en bewoners hebben geen zicht meer op de rijksweg en het stoplicht komt ook nog te vervallen. De VVD wil in overleg met de provincie tot een veiligere oplossing komen voor deze schrijnende situatie in Milsbeek. Tot slot betekent het niet aanleggen van deze rotonde een besparing van meer dan €250.000, geld dat rechtstreeks worden geput uit de gemeentelijke reserves. Bovendien bespaart het de provincie ook nog eens veel geld, en ook dat is ons gemeenschapsgeld!
Reconstructie N271
De reconstructie van de N271 moet de leefbaarheid en toeristische uitstraling van de regio verbeteren. Dit is een belangrijke stap voor de toeristische ontwikkeling van Gennep. Daarmee is ook de afwaardering van de rondweg van Gennep tot een 80km/h weg van belang. Het landbouwverkeer mag dan gebruik maken van deze verbinding en hoeft niet meer door het centrum van Gennep. Een verademing voor burgers en agrarische ondernemers! Ten tijde van de huidige financiële crisis moeten wij echter keuzes maken en moet een aantal projecten vervallen of worden uitgesteld. Het is nu essentieel voor het huishoudpotje van Gennep dat het gemeentebestuur in overleg met de provincie overgaat tot sterkere fasering van deze reconstructie om zo de kosten over een langere periode uit te spreiden. Het gaat immers om kosten van meer dan €250.000 voor de reconstructie en nog eens meerdere tienduizenden euro’s aan planvoorbereidingskosten.
Niersdalbrug
Na veel commotie heeft de gemeenteraad dit jaar het besluit genomen tot realisatie van een verbinding door het natuurgebied Niersdal. Het kroonjuweel van D66 dat burgers, al voorafgaand aan de uiteindelijke realisatie, scheppen met geld gekost heeft. De VVD was en blijft absoluut tegen deze brug, immers nut en noodzaak van deze verbinding zijn er gewoonweg niet! De ontsluiting is meerdere maanden per jaar niet te gebruiken in verband met de hoge waterstand, alleen bereikbaar via een laarzenpad en onderweg komt men prikkeldraad van 90 cm hoog tegen. Bovendien moeten we jaarlijks rekening houden met de nodige reparatiekosten als gevolg van het hoge water.
Een bezuiniging zonder financiële gevolgen voor de burgers omdat het budget voor de brug van meer dan 2 ton rechtstreeks uit het gemeentelijke spaarpotje komt. Een financieringswijze die de VVD niet goedkeurt!
De gemeente hoopt nog steeds op een provinciale bijdrage, maar moest onlangs voor de tweede keer uitstel vragen voor de subsidie omdat de realisatie minder snel gaat dan verwacht. Het blijft triest om te moeten vaststellen dat de coalitie niet open staat voor de financiële werkelijkheid. Zoveel geld spenderen in de huidige tijd is wat betreft de VVD absurd. Als we terugkijken op reeds gedane investeringen en daar de kosten voor aanleg en jaarlijks onderhoud bijtellen, is het totaal aan investeringen al snel op meer dan €800.000 die deze brug uiteindelijk zal gaan kosten. Tot nu toe zijn er namelijk diverse onderzoeken geweest voor een riante en een sobere variant, zijn er bestemmingsplanprocedures geweest, is er bezwaar gemaakt en heeft het ambtelijk personeel al veel uren besteed. De VVD zal er dan ook voor pleiten om per direct te stoppen met de aanleg van de Niersdalbrug! Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Parkeren
Het Parkeerbeleidsplan uit 2007 is wat betref de VVD aan vernieuwing toe. Het beleidsplan dient te worden herzien na realisatie van projecten als het Bolwerk en Centrum Centraal. Door de oplevering en ingebruikname van deze projecten zullen ook de verkeers- en parkeerbehoeften veranderen. De gemeente moet dus met de tijd meegaan en deze herziening niet langer dan nodig uitstellen.