Tienduizende euro's kosten door onwil wethouder

Tijdens de afgelopen commissievergadering op 22 oktober jl. over de begroting werd helaas op pijnlijke wijze duidelijk dat D66 wethouder Vandermeulen niet van zinnen was om een aanbesteding voor maatschappelijk werk uit te voeren. Het maatschappelijk werk van de gemeente Gennep is op dit moment in handen van de instelling Synthese. De gemeente geeft aan blij te zijn met het werk van Synthese, maar volgens de gemeenteraad kan het werk efficiënter en goedkoper. Waardoor op de harde kant van de zachte sector besparingen mogelijk zijn, maar voor de burgers dezelfde, of zelfs betere kwaliteit welzijnswerk wordt aangeboden.

Om dit te bewerkstelligen is tijdens de begrotingsbehandeling van vorig jaar door het college een VVD amendement overgenomen, dat tot bezuiniging en aanbesteding oproept op maatschappelijk werk. De wethouder was het toen dus eens met de aanbesteding en moet dit besluit nu dus uitvoeren.

De gehele commissie was verbijsterd over de halsstarrige houding van de wethouder. Onze fractievoorzitter moest zelfs de vraag stellen of de wethouder belangen had bij Synthese. Immers hij verdedigde deze instelling met alle mogelijke denkbare argumenten zoals ‘we kunnen niet zonder Synthese’ . De reactie van de commissie met de VVD voorop was dan ook  ‘meneer de wethouder, deze houding van u heeft consequenties’.

Een onbegrijpelijke houding van een wethouder, dat uiteindelijk ook onderkend werd door de voorzitter van het college die ‘damage control’  moest toepassen en de commissie beloofde de volgende dag met een verklaring te komen.

De volgende dag ging de commissievergadering verder en lag er een verklaring van het college dat de aanbesteding voor maatschappelijk werk alsnog zal worden uitgevoerd. De houdingswijze van de wethouder heeft de gemeente dus 1 jaar en veel geld gekost. Als de aanbesteding al een feit zou zijn geweest, zoals toegezegd, dan had dat Gennep waarschijnlijk al ettelijke tienduizenden euro’s gescheeld afgelopen jaar.

Triest om te zien dat zo’n onwillige houding ons allen zoveel onnodig geld kost...!

Wij zullen als VVD bovenop deze zaak blijven zitten en de vorderingen scherp volgen.