VVD: 'Stoppen Meander en afschaffen schoolbieb!'

De VVD Gennep heeft zich in haar algemene beschouwingen voor de begroting 2013 met als titel ‘Niet doorschuiven, aanpakken!’ uitgesproken tegen de schoolbieb, Meander en ontwikkelingshulp. Ook is de VVD van mening dat bij kunst en cultuur besparingen mogelijk zijn.

De VVD maakt de volgende keuzes voor 2013:

Bibliotheek Biblioplus

Een openbare bibliotheek is voor burgers en gemeenten van groot belang. Inwoners en vooral kinderen kunnen elkaar hier ontmoeten en daarbij genieten van de boekencollectie. Helaas moest de bibliotheek in 2012 een ingrijpende verandering accepteren. Zo werd een groot deel van de jeugdcollectie uit de bibliotheek gehaald en werd de bibliotheek op school geïntroduceerd. De VVD vindt dit nog steeds een onverstandige keuze van de coalitiepartijen; scholieren en leraren moeten nu immers meewerken in de schoolbieb. Dit gaat echter ten koste van de primaire taak van een school, het onderwijs. In plaats van goed onderwijs zijn scholieren en leraren bezig met ‘bibliotheek spelen’. Wat de VVD betreft geen goede voorbereiding op de toekomst. Derhalve is het afschaffen van de schoolbibliotheek niet alleen een besparing van €50.000 maar een keuze voor degelijk onderwijs. De boeken moeten gewoon weer terug naar de centrale bibliotheek en op school is er weer gewoon onderwijs.

Meander

Volgens berichten in de media heeft de gemeente Gennep de overeenkomst met de Meander onlangs stop gezet. Dit in tegenspraak tot wat in de begroting staat en door het College werd aangegeven tijdens de commissievergadering van de begroting 2013 op 22 en 23 oktober jl. Tot nu toe was steeds sprake van een keuzemoment voor de gemeenteraad, wat de VVD betreft is dit met het opzeggen van de overeenkomst achterhaald. De VVD is van mening dat de verplichte afkoopsom moet worden meegenomen in de eerst volgende begrotingswijziging, waardoor er definitief een einde komt aan de discussie rond de toekomst van deze instelling.

Ontwikkelingshulp

De VVD is van mening dat er goed werk wordt verricht tussen Gennep en de partnersteden, vooral met San Pedro de Lóvago in Nicaragua. Het financieren van ontwikkelingshulp is volgens de VVD echter geen taak van de overheid, zeker niet voor gemeenten. De VVD heeft als uitgangspunt voor ontwikkelingshulp: 'Wie geld wil geven aan de derde wereld heeft daar de overheid niet voor nodig'. De overheid mag haar burgers immers geen morele plicht opleggen om een bijdrage te leveren aan ontwikkelingshulp. De gemeente Gennep doet dat op dit moment wel. Met een budget van €41.356 moet iedere inwoner van Gennep een bijdrage leveren aan deze verplichting.

Niets houdt mensen tegen zelf een financiële bijdrage te geven aan zinvolle ontwikkelingsprojecten. Maar wat de VVD betreft moeten we als gemeente eerst zelf orde op zaken stellen voordat we anderen proberen te helpen. De VVD zal daarom tijdens de begrotingsbehandeling een amendement indienen om per 1 januari 2013 te stoppen met deze ontwikkelingsbijdrage.

Kunst en cultuur

Kunst en cultuur zijn van waarde voor de samenleving in onze gemeente Gennep. Gennep heeft een heel gevarieerd cultureel aanbod waar we trots op mogen zijn. De VVD is van mening dat cultuur en kunst echter niet afhankelijk mogen zijn van bestuurlijke en politieke keuzes. De cultuursector moet ook in de gemeente Gennep sterker los staan van gemeentelijke bijdragen. Door cultureel ondernemerschap te stimuleren worden instellingen en verenigingen minder afhankelijk van belastinggeld. De overheid moet immers niet voor de burgers bepalen waar ze geld aan geven; burgers moeten deze keuze zelf maken!

De VVD is daarom ook trots op het voortouw dat Cultureel Podium Roepaen neemt. De gemeentelijke bijdrage wordt hiervoor jaarlijks afgebouwd en de eigen bijdrage stijgt door toekomstbestendige keuzes van het cultureel ondernemerschap. Uiteraard is ook voor de provincie een rol weggelegd bij de Roepaen. Samen met het CDA heeft de VVD de afgelopen maanden de Roepaen actief gepromoot. Een goede samenwerking die ook in 2013 zal worden doorgezet.

Helaas is bij andere culturele instellingen nauwelijks sprake van ondernemerschap. Jaarlijks wordt dezelfde gemeentelijke bijdrage gegeven, zo niet verhoogd. De VVD is van mening dat er een einde moet komen aan dit beleid. Een besparing van €21.000 op het budget van Kunst en €90.000 op het budget van amateuristische kunstbeoefening draagt bij om de verhoudingen tussen overheidssubsidie en eigen bijdrage weer in evenwicht te brengen!

Tot slot een dringend verzoek aan het College om te inventariseren hoeveel kunstwerken te gemeente Gennep op dit moment in bezit heeft. De VVD doelt dan vooral op kunstwerken, zoals schilderijen die in het gemeentehuis hangen. De gemeente moet tevens onderzoeken wat de huidige waarde van deze kunstwerken is en wat voor mogelijkheden er zijn om deze kunst te verkopen.