VVD: 'Schrappen verenigingscoach doet niet pijn!'

De VVD Gennep heeft zich in haar algemene beschouwingen voor de begroting 2013 met als titel ‘Niet doorschuiven, aanpakken!’ opnieuw uitgesprokenvoor een aanbesteding van het welzijnswerk van Synthese. Besparingen zijn mogelijk bij vrijwilligerswerk, verenigingscoach, jongerenwerker en ouderenwerker.

De VVD maakt de volgende keuzes voor 2013:

Synthese

Tijdens de begrotingsbehandeling in 2011 heeft de VVD aangegeven ruimte te zien voor verbetering van de kwaliteit en de financiële budgettering binnen het welzijnswerk dat is uitbesteed aan Synthese. Door het College is destijds een VVD amendement overgenomen en er is toegezegd ‘in 2012 zal er een aanbesteding bij meerdere partijen plaatsvinden voor de activiteiten, die nu door Synthese worden uitgevoerd’. Nadat de portefeuillehouder tijdens de commissievergadering van deze begrotingsbehandeling op 22 oktober jl. eerst had aangegeven geen aanbesteding te gaan doen, heeft het College een dag later, en blijkbaar naar aanleiding van de druk door alle partijen, er toch voor gekozen in 2013 een aanbesteding te maken. De VVD vindt deze gang van zaken schandalig! Als de portefeuillehouder het niet eens is met dit amendement had hij het niet moeten overnemen. De onkunde van de wethouder heeft op dit onderdeel tot overbodig hoge kosten voor 2012 en 2013 geleid. Het is de verantwoordelijkheid van de portefeuillehouder om middels de aanbesteding de nodige besparingen te realiseren om te komen tot een evenwicht tussen kwaliteit en financiën. De VVD ziet bij deze aanbesteding een verdere besparing van meer dan €60.000.

Vrijwilligerswerk

Vrijwilligers zijn essentieel voor een goed functionerende samenleving die wil werken aan de problemen van de huidige tijd. Vooral gezien de financiële crisis zijn vrijwilligers belangrijk en zullen zij een steeds grotere rol gaan spelen binnen onze gemeente. De VVD vindt dat vrijwilligerswerk zo divers is dat het in principe integraal moet worden overgenomen in alle programmalijnen van de begroting. De gemeente mag vrijwilligers niet beperken, maar moet vrijwilligerswerk juist bevorderen. Want vrijwilligers hebben een voorbeeldfunctie voor iedereen.

De VVD wil dat de gemeente zich niet meer dan nodig met vrijwilligers gaat bemoeien. Door betutteling en onnodige begeleiding kan vrijwilligerswerk tot last worden. Subsidiering van vrijwilligersorganisaties en verenigingen is nodig. Budget voor vrijwilligersbegeleiding zou vrijwilligerswerk kunnen stimuleren, maar wat betreft de VVD is het budget in deze begroting voor ‘Innovatie van vrijwilligerswerk’ geen taak van de gemeente. Dit budget moet de gemeente schrappen en het geld gebruiken voor andere zaken.

Verenigingscoach, Jongerenwerker en Ouderenwerker

De VVD is van mening dat de verenigingscoach geen toegevoegde waarde heeft voor het werk van onze verenigingen. Het budget van €40.000 wordt op dit moment besteed aan overbodige activiteiten van een coach, terwijl verenigingen vaak zelf oplossingen voor problemen kunnen vinden. Volgens de VVD doet het schrappen van de verenigingscoach niemand pijn!

De gemeente Gennep heeft jaarlijks een budget van €30.000 voor Jeugd en Jongerenwerk. De jongerenwerker voldoet volgens de VVD echter niet aan zijn taak om toegang te krijgen tot de probleemjongeren. De signaleringsfunctie is nauwelijks aanwezig. Een besparing van €10.000 op dit budget kan daarom bijdragen aan een betere afbakening van het takenpakket.

De ouderenwerker heeft als taak vrijwilligers te begeleiden als zij bezoeken afleggen bij ouderen. De VVD is van mening dat deze inzet mag worden verminderd, omdat vrijwilligers grotendeels zelf op bezoek kunnen gaan. Een besparing van €15.000 op het budget van de aansturing voor vrijwilligers is volgens de VVD mogelijk.

Burgerparticipatie

VVD en PvdA werken op dit moment aan een nieuwe visie op burgerparticipatie. Dit initiatief is ontstaan na het opheffen van de burgeradviesraad. De visie, die in het laatste kwartaal 2012 zal worden gepresenteerd aan de gemeente en de gemeenteraad, zal vanaf 2013 voor de komende jaren bijdragen aan een betere positie voor burgers binnen de gemeentelijke besluitvorming. Doelstelling is hierbij een vrijwillige participatie die niet, zoals bij de burgeradviesraad de afgelopen jaren wel het geval was, is gebaseerd op een jaarlijks budget van ruim €8.000. De VVD verwacht dat burgers sterker worden betrokken bij keuzes die gevolgen hebben voor de hele samenleving.

Schuldhulpverlening

Steeds meer huishoudens hebben te maken met financiële problemen waardoor ze de hulp van de gemeente nodig hebben. Door nieuw beleid in 2013 wil de gemeente proberen de schuldhulpverlening te stroomlijnen tot ernstige gevallen. Voor de VVD is deze beleidsverandering een juiste richting om de verantwoordelijkheid sterker bij de burgers neer te leggen. De gemeente dient wat betreft de VVD haar beleid ook te vergelijken met omliggende gemeenten en de beleidspublicatie van de Schuldpreventiewijzer. Naast preventie-activiteiten worden op de website van de schuldpreventiewijzer ook praktijkvoorbeelden gegeven.