Overbodige motie coalitie over startersleningen

Tijdens de afgelopen raadsvergadering over de begroting (12-11-12), diende de coalitie van CDA, Kern en D66, een motie in met het verzoek de gemeente een brief te laten sturen naar Den Haag. In die brief moest het verzoek komen om de startersleningen weer vlot te trekken en tevens aftrekbaar te houden. De coalitie wilde alle partijen in de Tweede Kamer oproepen om tot een reparatie van het belastingplan te komen.

Zowel de VVD als de andere oppositiepartij PvdA brachten meteen tijdens de vergadering in dat zij via de landelijke fracties hadden vernomen dat dit al geregeld was. Derhalve de brief overbodig zou zijn en onnodige ambtelijke capaciteit zou kosten. De VVD had immers nog tijdens de pauze van de raadsvergadering contact met VVD'ers in Den Haag over de toekomst van startersleningen. De signalen waren al te duidelijk dat er geen problemen zouden ontstaan voor startersregelingen. Echter de coalitie geloofde ons niet en de motie werd dus aangenomen; PvdA en VVD stemden uiteraard tegen.

Afgelopen woensdag (14-11-12), dus twee dagen na de begrotingsbehandeling, maakte VVD minister Stef Blok in de pers bekend dat de startersregeling gewoon ongewijzigd doorgaat, wat de VVD betreft helemaal prima! Een openbare bevestiging van wat wij al tegenover de Gennepse coalitie hadden aangegeven. De motie van de coalitie bleek dus inderdaad overbodig. Het was blijkbaar tijdens de vergadering politieke onwil om niet naar de inbreng van de oppositie te luisteren, anders hadden we minder capaciteit nodig gehad voor deze achterhaalde motie!

Inmiddels heeft de VVD aan de coalitie de suggestie gedaan de brief niet te laten sturen. Het blijft afwachten of de coalitie toch ambtelijke capaciteit gaat eisen voor dit soort politieke spelletjes die thuis horen in Den Haag. Een landelijke discussie over de rug van Gennepse burgers spelen is een niveau waaraan de VVD niet zal meedoen!