VVD heeft vragen over Centrum Centraal

Afgelopen weken is er het nodige te doen geweest om het bouwplan Centrum Centraal. Dit plan maakt onderdeel uit van het integrale plan Gennep Centraal waar o.a. ook de realisatie van het Bolwerk en de inrichting van het Jan-Lindersplein toe behoren.

De gemeenteraad was tijdens een buitengewone raadsvergadering op dinsdag 28 augustus 2012 akkoord gegaan met het voorstel tot realisatie van het project Centrum Centraal. Voorafgaand aan deze besluitvorming was door de gemeente en projectontwikkelaar Nebuvast goed werk verricht om de gemeenteraad over alle ontwikkelingen te informeren. De VVD heeft daarom ook ingestemd met het voorstel tot realisatie en wij steunen het toenmalige voorstel nog steeds.

Graag willen wij U middels dit bericht informeren over de recente ontwikkelingen en de stand van zaken. De commotie die onlangs ontstond heeft te maken met tweede onderdelen van het plan Centrum Centraal. Want juridisch, maar ook op uitvoeringsvlak lopen er 2 zaken door elkaar:

1. Een onteigeningszaak met een termijn van 3 jaar waarbinnen met de bouw begonnen moet zijn
  2. Inhoudelijke bezwaren tegen de verleende bouwvergunning voor het plan Centrum Centraal.

In beide zaken is de gemeente partij en dan is het altijd opletten, want belangen kunnen dan, ongewild, verstrengelen.

Om duidelijkheid te krijgen over de problemen tijdens de realisatie heeft de VVD ervoor gekozen om schriftelijke vragen te stellen aan het College van burgemeester en wethouders. Immers, als VVD willen wij transparant en eerlijk worden ingelicht over mogelijke gevolgen. De vragen hebben betrekking op het eerste onderdeel, de onteigeningszaak. De VVD wil van de gemeente graag heldere uitleg over wat de financiƫle consequenties zijn voor de gemeente als de termijn van 3 jaren, dus de periode waarbinnen de gemeente na onteigening moet zijn begonnen met realisatie, niet wordt gehaald.

Het tweede onderdeel, de bezwaren, is 'onder de rechter' en derhalve past het niet om daar een uitspraak over te doen. In Nederland is er immers scheiding der machten en dat is helemaal goed. De gemeente kende de commotie van vroeger en had dus van begin af aan rekening kunnen houden met mogelijke vertraging door bezwaren. Bij het verlenen van bouwvergunningen moeten regels maar ook de nodige zorgvuldigheid betracht worden, ook al heb je haast in verband met een ander probleem dat speelt op hetzelfde perceel. Dat is uiteraard een ongelukkige samenloop van problemen die het er allemaal niet makkelijker op maken.

Het is in het algemeen de taak van de gemeenteraad om de gemeente te controleren en dat is exact wat de VVD de laatste weken heeft gedaan. De VVD heeft de gemeente gewezen op de te volgen procedures en de zorgvuldigheid die daarbij in acht genomen moet worden. Als je als organisatie burgers de maat neemt, moet je natuurlijk zelf ook het goede voorbeeld geven en dat heeft de VVD nogmaals benadrukt. Ueberhaupt is het de vraag of je moet willen starten met een bouw als er een rechterlijke procedure loopt op hetzelfde perceel maar vanuit een andere invalshoek.

Inmiddels is afgelopen week een voorlopige voorziening (onderdeel 2) door de rechter afgewezen en dus kunnen de gemeente en ontwikkelaar doorgaan met de uitvoering van de plannen.

Als VVD zullen wij niet alleen bij dit project, maar ook bij andere projecten van de gemeente als raadsfractie blijven letten op correcte en eerlijke beleidskeuzes. Dit is immers onze taak als controlerende gemeenteraadsfractie.