Floriade - tussentijdse financiële update

Op maandag 4 december waren de colleges van burgemeester en wethouders en raadsleden van de deelnemende gemeenten aan de Floriade uitgenodigd voor een tussentijdse financiële update. Namens de VVD Gennep waren zowel Janine van Hulsteijn als Holger Rodoe aanwezig bij deze belangrijke bijeenkomst, immers Gennep heeft jaren geleden besloten om te investeren in en dus risico te dragen voor de Floriade.

Allereerst dient te worden vermeld dat de Floriade heel veel goed heeft gedaan voor de regio, zowel voor de bedrijven als naamsbekendheid. De studies naar de zogenaamde spin-off zijn nog in volle gang. Maar helaas moest de voor zitter van de Regio Venlo, de onlangs nieuw gekozen burgemeester van de gemeente Venlo, dhr. Scholten ook aan de aanwezigen meldden dat er tekort op de exploitatie is van 9 miljoen euro.

Dat verlies stond zaterdag al in dagblad de Limburger en bleek dus correct te zijn. Gennep is voor 8,5% risicodragend, dus dat betekent dat Gennep euro 9.000,0000 x 8.5% = euro 765.000 extra moet bijplussen naast de reeds getroffen voorziening van euro 1,02 miljoen.

Er zijn nog wat onderzoeken die de financiële pijn wellicht nog wat kunnen verlichten maar van de realiteit gaat de VVD voorlopig nog maar eens even niet uit. Hoogstwaarschijnlijk moet Gennep hiervoor wederom de reserves aanspreken, dat komt uiteraard onze vermogenspositie niet ten goede, daar hebben we afgelopen week ook al over bericht.

Een kritische noot verdient overigens de directie van de Floriade BV die niet aanwezig waren op deze toch zeer belangrijke bijeenkomst, wat de VVD betreft een openlijk schoffering naar de risicodragende partijen toe die deze Floriade überhaupt mogelijk hebben gemaakt.

De komende weken zullen de burgemeesters van de Regio Venlo samen met een nieuwe klankbordgroep bestaande uit raadsleden van alle gemeenten bespreken hoe we de Floriade zo goed mogelijk kunnen afwikkelen. Er zijn verschillende opties om het verlies te compenseren, maar hierover zijn nog gesprekken gaande met de directie van de Floriade BV. Namens de gemeenteraad van Gennep gaan ons VVD-raadslid Holger Rodoe en raadslid Jan Welles in deze klankbordgroep aan de slag om nu nog de best mogelijke oplossing van het verlies te realiseren voor Gennep.

Het betrof hier dus een tussentijdse negatieve update, het wordt vast nog vervolgd......