Discussie over openbaarheid Collegebesluiten

Er ontstonde een stevige discussie afgelopen maandag 17 december 2012 tijdens de laatste commissievergadering van het jaar in de gemeente Gennep. Aanleiding voor de discussie was het besluit van het College om juist haar eigen Collegebesluiten niet meer volledig te publiceren op de gemeentelijke website, maar slechts een besluitenlijst te publiceren.

Het was aan de burgemeester, als portefeuillehouder voor de ambtelijke organisatie en communicatie om uitleg te geven over dit besluit. De raadscommissie had nogal scherpe vragen over de openbaarheid en de transparantie van burgemeester en wethouders. Ook onze VVD-leden Janine van Hulsteijn en Fred Knigge waren kritisch en wilden van de burgemeester weten waarom is gekozen voor deze, wat de VVD betreft, achteruitgang van de gemeentelijke transparantie.

Al eerder hebben wij als VVD op verschillende wijzen kenbaar gemaakt dat wij ons niet kunnen vinden in deze beleidskeuze. Zo was dit onderwerp van een nieuwsbericht op onze website, maar stelde ons raadslid Holger Rodoe dit ook aan de orde in zijn laatste raadscolumn De mening van.... Voor de VVD is duidelijk dat dit moet besluit worden teruggedraaid, om de openbaarheid van het gemeentelijk bestuur weer te herstellen op ons oude niveau.