Regio Venlo: Uitleg financiële situatie Floriade

De gemeenteraad van Gennep heeft afgelopen donderdag, op 20 december 2012 een extra openbare vergadering gehouden om over de actuele ontwikkelingen rond de Floriade te spreken. Tijdens de bijeenkomst, die goed bezocht werd door inwoners van de gemeente, konden de raadsleden hun vragen stellen aan wethouder Voncken. Maar zij konden hun vragen ook richten aan de twee raadsleden die namens de gemeenteraad zitting hebben in de klankbordgroep van de regio Venlo. Ons VVD raadslid Holger Rodoe maakt samen met raadslid Jan Welles deel uit van dit overlegorgaan. Zij waren voorafgaand aan de raadsvergadering in Venlo om in regionaal verband over de ontwikkelingen te spreken en het vervolgproces vast te leggen.

Door de voorzitter van de Regio Venlo, burgemeester Scholten van de gemeente Venlo werden de gemeenteraden op vrijdag 21 december jl. middels een brief geïnformeerd over alle besluiten die donderdag genomen zijn tijdens de klankbordbijeenkomst en de nieuwste stand van zaken. Belangrijkste uitkomst van de klankbordbijeenkomst is dat alle gemeenteraden akkoord gaan met het houden van een regionale raadsconferentie waarbij alle raadsleden tegelijker tijd met alle wethouders in discussie kunnen gaan over de Floriade.

Financiën Floriade B.V.

De problemen rond de financiën van de Floriade zijn op twee onderdelen. Ten eerste het verwachte tekort van ruim € 9 miljoen. Dit is een bedrag dat pas definitief is na de eindrekening die wordt gemaakt op 31 mei 2013. Tot op dat moment is het financiele resultaat dus niet definitief. Hoeveel Gennep daarom uiteindelijk moet bijdragen aan het tekort is ook onduidelijk. Wel kan worden uitgegaan van een bedrag rond € 800.000, gezien wij 8,5% moeten leveren van het tekort dat nu wordt geschat op € 9 miljoen. Tijdens de regionale conferentie zal zeker ook worden gesproken over de oorzaken zoals tegenvallende bestedingen van de bezoekers en minder parkeeropbrengsten.

Er is echter een tweede probleem, de actuele financiele situatie met lopende inkomsten van bijvoorbeeld sponsoring en nog lopende uitgaven. Er is dus een acuut liquiditeitsprobleem. Het huidige krediet dat de Floriade B.V. heeft bij de Rabobank loopt, zoals bij het opnemen van de krediet afgesproken is af op 31 december 2012. Er is geen overeenstemming bereikt over een verlening van het krediet tot 31 mei 2013. Dit ondanks de garantstelling van de vijf regiogemeenten voor de tekorten van de Floriade.

De Regio heeft vervolgens gezocht naar een financieringsvorm waarbij wij regie houden op de financiële afwikkeling van de Floriade. De Regio is door verschillende instanties geadviseerd om de WGR Venlo Greenpark als financieringsvehikel te gebruiken. Greenpark zal een kredietfaciliteit van € 12 miljoen ter beschikking stellen, hiervan is € 9 mln. bedoeld voor het tijdelijk afdekken van het verwachte exploitatietekort en € 3 miljoen voor voorziene verschillen in het ontvangsten- en betalingsritme (voorziene ontvangsten komen later binnen dan voorziene uitgaven).

Extra meerwaarde voor Greenpark van € 7 miljoen

Eerder werd door de Floriade B.V. aangegeven dat het tekort kan worden verminderd door een extra investeringsbedrag van € 7 miljoen door Greenpark. Immers de directie van de Floriade B.V. is van mening dat er op het terrein extra meerwaarde (wegen, gebouwen) is gecreëerd die Greenpark zou kunnen overnemen. Genoemd is een investeringsbedrag van € 7 miljoen, waardoor het tekort van € 9 miljoen uiteindelijk uitkomt op € 2 miljoen.

Na externe taxatie blijken deze investeringen een waarde van € 3,95 miljoen te hebben. Mocht Greenpark akkoord willen gaan met het betalen van dit bedrag dan wordt dit nog voorgelegd aan de gemeenteraden. Immers Greenpark is een organisatie van de gemeenten binnen de Regio Venlo. Door deze taxatie zou het tekort dan uitkomen op circa € 5 miljoen. Dit moet worden betaald door de gemeenten. Hiervoor zal in 2013 een voorstel worden voorgelegd aan de gemeenteraden.

Nog een hele procedure te gaan, maar uiteindelijk is de intentie om tot een goede ontwikkeling op bedrijventerrein Greenpark te komen, bijvoorbeeld door een campus zoals die ook bestaat in Maastricht.