Persbericht Initiatiefvoorstel ZonneBrem

GEZAMENLIJK PERSBERICHT VVD GENNEP, PvdA GENNEP, SP GENNEP

Gennep, 25 januari 2013

Een zonnepark in Gennep

Op 18 februari 2013 zal de gemeenteraad van Gennep naar verwachting een besluit nemen over de vestiging van een zonnepark van 20 ha op bedrijventerrein De Brem. Met de geplande 80.000 zonnepanelen zal dit het veruit grootste in Nederland zijn met een capaciteit van 18 Megawatt. Dit is genoeg om 80% van de Gennepse huizen van duurzame elektriciteit te voorzien. De raadsfracties van PvdA en VVD stellen de raad voor, een lokale duurzame energiecoöperatie op te richten. Zo kunnen alle Gennepse burgers, organisaties en bedrijven van de opgewekte zonnestroom profiteren.

Het beoogde industrieterrein De Brem is bedoeld voor bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben. Vanwege de economische tegenwind is er echter vrijwel geen belangstelling voor kavels op De Brem. Door de vestiging van een zonnepark van ruim 20 ha zal de gemeente Gennep in een jaar of tien de reeds gemaakte kosten terugverdienen.

Zonnepark bij vliegveld Weeze (D)Zonnepanelenpark bij vliegveld Weeze (D)

Het plan voor een zonnepark is voorbereid door enkele raadsleden uit de fracties van PvdA en VVD en de Gennepse afdeling van de SP. Wethouder Ingrid Voncken (CDA) heeft op het plan positief gereageerd. De initiatiefnemers hebben inmiddels de provinciale Staten van Limburg en fracties in de Tweede Kamer op de hoogte gesteld. Aan de Limburgse gedeputeerde voor Duurzaamheid en Energie is om ondersteuning gevraagd. Verder hopen zij op geldelijke steun uit de Europese regiofondsen. Exploitatiesubsidie van de rijksoverheid zal niet worden gevraagd, omdat de verwachting is dat het zonnepark tegen concurrerende prijzen stroom zal kunnen opwekken.

Het is de bedoeling om, als de gemeenteraad het zonnepark heeft goedgekeurd, belangstellenden en deskundigen uit Gennep en omgeving bij elkaar te roepen om de oprichting van de energiecoöperatie voor te bereiden. Uit enkele bijeenkomsten moet een stuurgroep worden geformeerd, die concrete voorbereidingen treft. Aan het eind van 2013 kan, zo is de bedoeling, de definitieve beslissing tot inrichting van het zonnepark genomen worden. De feitelijke plaatsing van de zonnepanelen zal dan nog 2 à 3 maanden in beslag nemen.

Nadere inlichtingen kunt u krijgen bij de raadsleden Luc Brouwers (PvdA), 0485-516573, l.brouwers@home.nl, of Janine van Hulsteijn (VVD), 0485-541344, janine.v.hulsteijn@vvdgennep.nl; Peter van Berkum is contactpersoon namens de SP-afdeling Gennep, 0485-530402, berku151@planet.nl.

Het initiatiefvoorstel kunt U hier  als pdf bestand downloaden.