Gemeentelijke herindeling: Nieuw geluid uit College?

In de Gelderlander van 26 januari stond op de voorpagina van het Maasland deel een groot artikel met als titel 'Gennep blijft nog jaren zelfstandig'. In dit artikel wordt burgemeester de Koning geciteerd die zegt, dat 'we niet gaan herindelen'.

In het verleden had het College van burgemeester en wethouders van Gennep altijd de zelfde mening als de 3 collegepartijen: Het liefst zo snel mogelijk een herindeling met de gemeentes Bergen en Mook en Middelaar. Nu wekt het artikel in de Gelderlander de indruk dat de gemeente Gennep deze herindeling niet meer ziet zitten.

Voor ons als VVD Gennep een belangrijk onderwerp waar we gezien de uitspraken van de burgemeester nog eens aandacht aan willen geven. Wij waren in 2010 tegen de herindeling, omdat er onvoldoende sprake was van draagvlak vanuit de samenleving. In Gennep waren er enkele tegenstanders, maar vooral in de buurtgemeenten en ‘herindelingspartners’ werd met de gemeenteraadsverkiezingen in november 2010 gekozen voor een duidelijk ‘nee’. Burgers en de coalities in Bergen en Mook & Middelaar waren tegen deze stap. Uiteindelijk ook reden voor de rijksoverheid om hiervan af te zien, waardoor de gemeente Gennep teleurgesteld was.

Omdat deze herindeling politiek dus zeer gevoelig lag en wellicht nog ligt, gaat de VVD ervanuit, dat de burgemeester, als portefeuillehouder in het College voor dit onderwerp vooraf met het gehele College hierover gesproken heeft en dat de wethouders zijn mening delen.

De VVD Gennep is zeer blij met deze duidelijk veranderde mening van het College van Burgemeester en Wethouders. Al jarenlang pleit de VVD voor een gemeente die zo dicht mogelijk bij haar burgers staat. Mede daarom zag de VVD Gennep de van bovenaf gedwongen herindeling nooit zitten. We hebben nog meer dan genoeg werk hier lokaal te doen om de gemeente dicht bij de burgers te laten staan. Een grotere gemeente behelst een veel groter gevaar voor afstand tussen burger en gemeente.  Natuurlijk kunnen we een herindeling op termijn niet uitsluiten maar zo'n herindeling moet wat de VVD betreft meer dan voldoende draagvlak onder de burgers hebben en de burgers en Gennep moeten er duidelijk op vooruit gaan. Indien dat niet kan worden aangetoond, ziet de VVD Gennep de toegevoegde waarde van een herindeling niet in.

Tevens zal dit standpunt ook bijdragen aan een betere samenwerking met de voormalige ‘herindelingspartners’. Het is een openbaar geheim dat vooral Mook & Middelaar uitspraken van Gennep na het afketsen van de herindeling als moeilijk aanschouwde ten opzichte van een samenwerking. Goed dat het College eindelijk liberaal naar deze kwestie kijk en wil bijdragen aan een vrijwillige samenwerking.