VVD Regiobijeenkomst met Tweede Kamerlid Litjens

Maandagavond, 28 januari, ontmoetten de VVD-leden uit de regio elkaar in de vernieuwde Weijer van Boxmeer. In de mooi opgeknapte Refter waren een 40-tal VVD-afgevaardigden uit 9 gemeenten present (Land van Cuijk, Maasduinen en Venray), enige Kamerleden en diverse genodigden.

Het openingswoord was aan de burgemeester van Boxmeer Karel van Soest. Hij gaf aan hoe belangrijk het is dat niet alleen de gemeentebesturen, dus burgemeesters en wethouders uit de regio goed samenwerken. Volgens hem moeten juist de partijen een goed contact hebben met hun partijgenoten uit de omliggende gemeenten om de samenwerking te versterken.

Na een boeiende presentatie over de bestuurlijke geschiedenis van de regio door fractievoorzitter Herman Jan van Cuijk nam Kamerlid Pieter Litjens het woord. Hij legde uit hoe de VVD in Den Haag staat tegenover herindelen en samenwerken binnen gemeenten. Herindelingen moeten niet van bovenaf opgelegd worden, maar alle vormen van samenwerking moeten wel sterk worden gestimuleerd. Binnen deze samenwerkingsverbanden mogen volgens Litjens de provinciegrenzen geen belemmering zijn. Het gemeentebestuur/gemeenteraad bepaalt de begrenzing van de samenwerking. Hierin moet nagedacht worden over de afstand die acceptabel is tussen bestuur en burger en over de mate van wederzijdse (vrijwillige) acceptatie.

Herindeling wordt veelal gezien vanuit de eigen identiteit en hoe deze verandert. Identiteit wordt dus niet bepaald door de bestuurlijke grenzen: identiteit zit in de sociale verbanden binnen de samenleving.

Tot slot was het woord aan ons regionaal Kamerlid Michiel van Veen, tot 2012 wethouder van de gemeente Cuijk. Hij vertelde aan het eind van de avond enthousiast over zijn eerste ervaringen als Kamerlid.

Een zeer geslaagde avond waar van de VVD Gennep onze afdelingsvoorzitter Marian de Bruijn, fractievoorzitter Janine van Hulsteijn, raadslid Holger Rodoe en commissielid Jan van den Heuvel aanwezig waren.