Persbericht: Minister-president ontvangt initiatief Brem

Minister-president Rutte ontvangt van VVD Gennep initiatief zonnepanelenpark

Op zaterdag 9 maart jl. hebben VVD Gennep fractievoorzitter Janine van Hulsteijn en raadslid Holger Rodoe het initiatiefplan om te komen tot een zonnepanelenpark op bedrijventerrein de Brem te Heijen aangeboden aan de minister-president. Tijdens een training voor toekomstige en huidige raadsleden door de VVD, de VVD Collegetour (zie hiervoor ook het verslag op www.vvdgennep.nl) heeft onze VVD Gennep fractie van de gelegenheid gebruik gemaakt om met Mark Rutte over het initiatiefplan te spreken.

De minister-president was naar Amersfoort gekomen om met de VVD’ers zijn politieke ervaringen te delen en om vragen te beantwoorden over zijn liberale loopbaan. Naast het inhoudelijke gedeelte was er voor onze fractie ruimte voor een persoonlijk gesprek met Mark. Dit was dan ook een unieke kans om de gemeente Gennep en ons initiatief verder op de nationale kaart te zetten. De minister-president was uitermate geïnteresseerd en had alle tijd om het er met onze raadsleden over te hebben. Hij nam dan ook met veel plezier de informatie van het initiatiefvoorstel aan. Dit gezien ook al de minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem door onze PvdA collega raadsleden op de hoogte was gesteld van het initiatief.

Janine van Hulsteijn en Holger Rodoe met Minister-president Mark RutteJanine van Hulsteijn en Holger Rodoe met Minister-president Mark Rutte

Het initiatievoorstel van VVD en PvdA is op 18 februari jl. door de gemeenteraad van Gennep unaniem aangenomen. Naast een oplossing te bieden aan de problematiek rond het braakliggende stuk grond op de Brem moet het plan om te komen tot een zonnepanelenpark met meer dan 80.000 zonnepanelen ook bijdragen aan de nationale afspraak van de regering Rutte II om in 2020 16% regenereerbare energiebronnen te hebben. Hiervoor zijn echter ook nog enkele wijzigingen van nationale wetgeving wenselijk die inmiddels door de initiatiefnemers worden besproken met het ministerie van Economische Zaken.

Namens de VVD fractie Gennep

Janine van Hulsteijn