Persbericht: Kinderen hebben recht op onderwijs! Laat ze niet werken in de bieb!

De scholieren in de gemeente Gennep worden sinds de invoer van de bibliotheek op school door Biblioplus ingezet als medewerkers van de bibliotheek. Door gebrek aan vrijwilligers moeten onze kinderen dit werk overnemen en kunnen daarom niet, zoals wel wenselijk, deelnemen aan alle lessen. De VVD is van mening dat er onmiddellijk een einde moet komen aan het misbruiken van kinderen als medewerkers van de bibliotheek. Er moet een degelijke centrale bibliotheek in de gemeente Gennep komen waar volwassen vrijwilligers medewerkers expertise leveren en daardoor het leesgedrag van onze kinderen bevorderen.

Persbericht

Het inzetten van leerlingen bij het draaien van de bibliotheek op school komt voort uit de nieuwe visie van Biblioplus. Als dienstverlenende bibliotheek in meerdere gemeenten van de Top van Noord-Limburg en het Land van Cuijk is Biblioplus sinds 2008 verantwoordelijk voor de bibliotheek in de gemeente Gennep. Aanvankelijk had de schaalvergroting positieve gevolgen voor de kwaliteit en de vernieuwing van de collectie. Helaas is door de komst van de bibliotheek op school echter een stap terug gezet in de bibliotheekvernieuwing. Het is de Gennepse raadsfracties van CDA, D66 en KERN te danken dat onze kinderen, vooral van groep 7 en 8 aan de slag gaan bij de schoolbieb en daardoor minder tijd hebben om te leren voor hun Cito toets.

Door een initiatief van deze coalitiepartijen is de gemeenteraad in december 2011 akkoord gegaan met het invoeren van de bibliotheek op school. De gevolgen werden in 2012 snel duidelijk. De centrale bibliotheek in Gennep heeft nauwelijks boeken voor de jongeren in onze gemeente. Dit in tegenstelling tot vóór de verandering. De VVD was van begin af aan tegenstander van het afschaffen van de jeugdcollectie in de centrale bibliotheek. Wij zagen dit juist als kans voor families om samen met de kinderen regelmatig langs de bibliotheek te gaan en daarmee het leesgedrag van de hele familie te bevorderen.

Gevolg van de verandering is ook dat de schoolbieb niet toegankelijk is voor onze kinderen. Tijdens de gewone schooldag zijn er te weinig vrijwilligers te vinden die mee willen helpen. Volgens Biblioplus ‘blijkt in de praktijk dat leerlingen van groep 7 of 8 een rol kunnen vervullen bij het uitlenen van materialen’. Omdat er dus werd bezuinigd op personeel bij Biblioplus moeten onze kinderen nu werken in plaats van dat ze deelnemen aan het onderwijs. Wat de VVD betreft hebben alle kinderen recht op onderwijs, dus laat ze niet werken als gevolg van een bezuiniging! Kiest een school voor het niet inzetten van kinderen dan hebben deze kinderen de schoolbieb tot hun beschikking 4 x 1 kwartier in de week buiten de schooluren. Dat werkt dus totaal niet in de praktijk! Er is ook weinig controle op het retour komen van de boeken, men gaat uit van de goedheid van de kinderen maar dat gaat niet met 1 kwartier open per dag.

Tot slot de toegankelijkheid tijdens de vakanties! Een schande dat kinderen tijdens de vakantieperiode geen boeken kunnen lenen, omdat de schoolbieb dicht is. Veel ouders moeten nu moeite doen om naar Boxmeer te gaan om daar gebruik te maken van de jeugdcollectie. Maar er zijn ook ouders die deze moeite niet nemen. Zeker geen succesvolle ontwikkeling van de leesbevordering!

De VVD roept het College van burgemeester en wethouders en de fracties van CDA, D66 en KERN op om nog deze maand met een oplossing te komen! Tevens moeten we nog voor de zomer een discussie voeren over de lange termijn visie van de bibliotheek en leesbevordering in de gemeente Gennep!

Namens de VVD fractie Gennep

Janine van Hulsteijn