De gemeente Gennep wil het autoluw maken realiseren door het Shared Space concept toe te passen. In dit concept delen alle weggebruikers (fietsers, voetgangers en auto’s) het gebied met elkaar en is gemotoriseerd verkeer voornamelijk te gast in een gebied waar de andere weggebruikers dus meer vrijheid en voorrang krijgen. Realisaties van dit concept in andere plaatsen, bijvoorbeeld Venray maken duidelijk dat er geen zichtbare scheiding meer is tussen straat en stoep.
Veel belangstelling tijdens de bijeenkomst over het Hart van Gennep
Wat de VVD betreft een onwenselijke en gevaarlijke ontwikkeling gezien de hoeveelheid verkeer die dagelijks gebruik maakt van de straten rond het Jan Lindersplein. De inrichting van de openbare ruimte moet overweg kunnen met de vele verkeersbewegingen van diverse soorten verkeer (naast auto’s ook vrachtwagens en de lijnbus) die het centrum dagelijks te verwerken heeft. Het grote verschil met de genoemde voorbeelden in andere plaatsen en de situatie in Gennep is dat het gebied rond het Jan Lindersplein in Gennep dagelijks circa 8000 verkeersbewegingen te verwerken heeft. Hoe het Shared Space concept daar op in kan spelen terwijl het op dit moment al veel te druk is in het centrum, is tijdens de informatieavond niet duidelijk geworden. Er werd wel onderkend dat de vele verkeersbewegingen, samen met het beperken van de kosten, als de grootste uitdaging wordt gezien.
Tijdens de presentatie zijn er mooie ideeën getoond over hoe het karakter en de identiteit van Gennep te verwerken in het ontwerp. Immers, de herinrichting moet wat de VVD betreft inspelen op de behoeftes van de samenleving, de burgers van de gemeente Gennep. Ook niet onbelangrijk is dat het gebied een juiste sfeer en een voor Gennep herkenbare uitstraling krijgt. Zo moet de historische waarde van Gennep zichtbaar worden, zal gebruik worden gemaakt van veel groen en sfeervolle avondbelichting en zullen waterpartijen in de toekomst vermoedelijk het Jan Lindersplein sieren. Vele ambitieuze ideeën om het centrum van Gennep opnieuw op de kaart te zetten zijn de revue gepasseerd.
Vele van de ideeën kosten veel geld dat de gemeente Gennep op dit moment helaas niet heeft. Dus juist daar ligt nu voor Gennep de komende jaren één van de grootste uitdagingen. MTD architecten gaat de komende maanden samen met een klankbordgroep kijken hoe het shared space concept het beste in Gennep kan worden toegepast. Er zal dus in het ontwerpproces meer dan eens moeten worden gekozen tussen gebruikersvriendelijkheid, verkeersveiligheid, sfeer en financiële inzet.
De tijd dringt, zo lijkt, want niet alleen zijn de plannen ambitieus en de uitdagingen groot, voor de zomer nog wil de gemeente een voorlopig ontwerp op tafel hebben zodat nog dit jaar de ontwerpfase kan worden afgesloten en in 2014 kan worden gestart met de werkelijke realisatie. Als VVD zullen wij blijven hameren op een toekomstbestendige, financieel haalbare maar vooral verkeersveilige herinrichting van het gebied. Het gaat immers om het hart van Gennep, een van de belangrijkste winkelgebieden in onze gemeente.