VVD voortvarend aan de slag met initiatief EnergieBrem

De besluitvorming over het haalbaarheidsonderzoek voor het zonnepanelenpark op bedrijventerrein de Brem is inmiddels al weer meer dan een maand geleden. Maar in de tussentijd zijn wij, PvdA en VVD Gennep als initiatiefnemers natuurlijk verder aan de slag gegaan met het plan. Uiteraard willen wij U ook via onze website op de hoogte houden van alle ontwikkelingen en zullen we daarom regelmatig een stand-van-zaken bericht schrijven.

Sinds de besluitvorming op 18 februari jl. in de gemeenteraad heeft onze fractievoorzitter Janine van Hulsteijn samen met de PvdA Gennep duidelijke stappen gezet om tot een startconferentie te komen. Deze startconferentie, die medio april zal plaatsvinden, zal het begin zijn voor een zelfstandig werkende stuurgroep die de haalbaarheidsstudie gaat verrichten. Voor dit onderzoek is door de provincie een budget van € 5.000,- ter beschikking gesteld onder de voorwaarde dat de gemeente Gennep een zelfde bedrag zou leveren. Aangezien wethouder Voncken van begin af aan haar volledige medewerking aan het onderzoek had toegezegd is ook dit budget vanuit de gemeente inmiddels beschikbaar gesteld. Een belangrijke stap om het budget daadwerkelijk te mogen ontvangen was het oprichten van een stichting die het geld zou beheren. De stichting ‘Haalbaarheidsstudie Duurzaam Energiepark de Brem’ is inmiddels opgericht met onze Janine van Hulsteijn als penningmeester.

Naast het financiële gedeelte zijn er ook veel inhoudelijke gesprekken geweest. Er is niet alleen gesproken met vertegenwoordigers van Arcadis en Kema, bedrijven die op het gebied van duurzame energie ondernemen. Er is ook veelvuldig contact met andere overheidsinstanties, zoals de provincie Limburg, het ministerie van Economische Zaken, de Tweede Kamer en de Euregio Rijn-Waal. De gemeente Gennep is deelnemer aan het Euregioproject KliKER dat zich bezig houdt met duurzame lokale energiewinning. Dit sluit natuurlijk perfect aan bij de plannen die wij voor de Brem hebben!

Door onze raadsleden Janine van Hulsteijn en Holger Rodoe is het initiatiefplan ook overhandigd aan de minister-president Mark Rutte, nadat eerder o.a. al de ministers Dijsselbloem (Financiën) en Kamp (Economische Zaken) het plan hebben mogen ontvangen.

Janine van Hulsteijn en Holger Rodoe met Minister-president Mark RutteJanine van Hulsteijn en Holger Rodoe met Minister-president Mark Rutte

Zodra wij meer informatie hebben over de definitieve datum en de inhoudelijke invulling van de startconferentie zullen wij U uiteraard op deze website informeren. Graag verwijzen wij nog naar een stand van zaken brief die de commissie Ruimte en Economie van de gemeenteraad van Gennep op 19 maart jl. heeft ontvangen. Hier vindt U wellicht nog meer informatie. Daarnaast kunt U ook altijd contact opnemen met onze fractievoorzitter Janine van Hulsteijn via janine.v.hulsteijn@vvdgennep.nl