Is een Integraal Kindcentrum financieel haalbaar?

Is een Integraal Kindcentrum aan de Picardie in Gennep überhaupt financieel haalbaar en wenselijk? Dit zijn de belangrijkste twijfels die wij als VVD fractie hebben over de plannen om tot één integraal kindcentrum aan de Picardie in Gennep te komen. Reden genoeg voor VVD fractievoorzitter Janine van Hulsteijn om schriftelijke vragen te stellen aan het College van burgemeester en wethouders. Dit na aanleiding van een presentatie die door de gemeente in samenwerking met onderwijs en kinderopvang werd gegeven tijdens de commissie Samenleving en Milieu op 18 maart jl.

Uitgangspunt voor de plannen is een raadsbesluit uit 2010, ten tijde van de voormalige raadsperiode toen de VVD geen deel uitmaakte van de gemeenteraad en waar de financiele situatie nog rooskleuriger bleek dan tegenwoordig. Maar ook destijds al werd een direct te realiseren plan door de raad wegens financieel onhaalbaarheid op de lange termijn geschoven. Wel is aangegeven dat de raad een verdere uitwerking van het brede school project wenste. Een brede school concept ziet de VVD echter als een netwerk samenwerking tussen alle onderwijs en opvangkundige instellingen en geen bouwkundige realisatie. Moge dus duidelijk zijn dat een Integraal Kindcentrum meer is dan een brede school! Een IKC overstijgt wat de VVD betreft de opdracht die de raad aan het College heeft meegegeven!

Tijdens de presentatie werd duidelijk dat de gemeente op voorhand, dus zonder draagvlak bij de raad te polsen, al een provinciale subsidie (Bouwimpuls) voor dit IKC heeft aangevraagd. Vervolgens gaven de deelnemende marktpartijen zoals SKOMeN, Invitare en Spring onverholen weer dat er nu op zeer korte termijn besloten diende te worden vóór de realisatie van dit IKC. Op 19 maart hebben de ouders van de kinderen van Elkcerlyc, Maria Goretti, Piramide en Spring een brief ontvangen waarin deze organisaties informatie geven over het te realiseren IKC en het volgende stellen: “zo is er nog onduidelijk wanneer er werkelijk begonnen gaat worden met verbouwen of nieuwbouw…”

Eveneens is op dinsdagmiddag 19/3 in het gemeentehuis een perspresentatie geweest over het te realiseren IKC. De raad heeft daar geen uitnodiging voor gehad, noch heeft zij het persbericht digitaal ontvangen. Dit alles overziende lijkt het er op dat het IKC wel een voldongen feit is, de raad hoeft alleen nog maar ja te knikken…

Om nog maar te zwijgen over de wegzuigende werking van een IKC in Gennep van schoolkinderen uit de andere kernen van de gemeente. Daarmee komt de leefbaarheid van deze kernen nog meer onder druk te staan. Daarom heeft de VVD fractie het College verzocht om de volgende vragen te beantwoorden:

1. De gemeenteraad heeft het college de opdracht gegeven om overtollige panden, zoals aan de Picardie 62 in het bezit van de gemeente te verkopen en niet te ontwikkelen. Wat is de stand van zaken in het algemeen en waarom wordt het pand aan de Picardie 62 wel meegenomen in de plannen van het IKC?
  2. Wat vindt het college van de huidige financiële situatie van de gemeente in vergelijk met de vorige keer dat de raad de realisatie van een brede school afwees i.v.m. de financiële situatie?
  3. De gewenste ontwikkeling van een IKC op zo’n korte termijn is ingegeven door de mogelijkheid van een provinciale subsidie. Hoe denkt het College de rest van de benodigde fondsen voor de realisatie van het IKC te verkrijgen en wat moet daarvoor wijken of ten koste van wat gaat dat?
  4. Kan het college een indicatie geven van de investeringen die de gemeente zelf moet doen voor de ontwikkeling van het IKC?
  5. Of en in hoeverre loopt de gemeente risico's bij de ontwikkeling en exploitatie van het IKC?
  6. Heeft het college op enige wijze toezeggingen gedaan richting de betrokken partijen om te participeren in de ontwikkeling en/of exploitatie van het IKC?
  7. Waarom moet de raad via uw website vernemen van de persconferentie en een persbericht over het IKC op 19/03/13?
  8. Was het college vooraf op de hoogte van het feit dat SKOMeN, Invitare en Spring een vergaande informatieve brief zouden sturen op 19/03/13, een dag na de presentatie aan de commissie?
  9. Hoe verklaart het College de vergaande informatieve brief van SKOMeN, Invitare en Spring?
  10. Welke rol en keuzemogelijkheden ziet het College nog voor de raad in de beslissing over de wenselijkheid van een IKC?
  11. De scholen uit de kernen zijn met de VVD fractie bang dat er een gevaar is van een wegzuigende werking van schoolkinderen uit de kernen buiten Gennep naar het IKC aan de Picardie. Hoe ziet het college dat? Wat voor voorstellen heeft het College om dit te voorkomen?