VVD betrokken bij project 'Jongeren en Politiek'

De gemeente Gennep organiseert ook dit jaar weer begin april samen met het Elzendaalcollege de projectweek ‘Jongeren en Politiek'. Onder leiding van onze VVD fractievoorzitter Janine van Hulsteijn gaan de leerlingen van 3 MAVO dan aan de slag met de fictieve vraag of cameratoezicht in de publieke ruimte wenselijk is. Hoogtepunt van de week is de jongerenraad donderdag 4 april in het stadhuis. Als VVD fractie steunen wij dit project en de inzet die Janine hierbij als projectleider heeft van harte omdat deze jaarlijkse week de jeugd, de toekomst van onze samenleving ruimte biedt om kennis te maken met de lokale politiek.

De projectweek is van dinsdag 2 tot en met vrijdag 5 april. Zo’n dertig leerlingen onderzoeken de consequenties van cameratoezicht voor de privacy en vrijheid van meningsuiting en de gebruiksmogelijkheden voor justitie. Onder begeleiding van onder meer ons VVD raadslid Holger Rodoe maken de jongeren kennis met het werkveld van de gemeente en de politiek. Zo krijgen zij een rondleiding door het gemeentekantoor en brengt onder andere de politie een bezoek aan het Elzendaalcollege. Een aantal dagen vol inhoudelijke voorbereiding samen met de raads- en commissieleden van onze gemeenteraad!

Met alle bagage die de tieners hebben verzameld, gaan zij donderdagmiddag de discussie met elkaar aan: is cameratoezicht in de openbare ruimte wel of geen goed plan? Nadat het besluit in de jongerenraad is gevallen, volgt een politiek café om informeel na te praten. Vrijdag brengt Tweede Kamerlid Selçuk Öztürk een bezoek aan het Elzendaalcollege. Dan blikken de jongeren met een klassikale presentatie terug op de week.

Het project ‘Jongeren en Politiek’ vindt ieder jaar in Gennep plaats, op initiatief van de lokale politieke partijen. De leerlingen zijn een week lang intensief bezig met het uitwerken van een bedacht thema dat aansluit bij hun interesses. Zo leren zij over het werk van de gemeente en van de raad.

Uiteraard is de raadsvergadering van deze Jongerenraad zoals elke raadsvergadering toegankelijk. Iedereen is dan ook van harte welkom om deze vergadering bij te wonen en kennis te maken met de toekomst van onze gemeente! De raadsvergadering vindt plaats op donderdag 4 april van 13.00 tot 15.00 uur in de raadzaal van het stadhuis, aan de Markt 1 in Gennep. Aansluitend is het politiek café in De Kroon.