Cameratoezicht nog vóór de zomervakantie!

Dat er nog voor de zomervakantie camertoezicht moet komen is de uitslag van de stemming tijdens de raadsvergadering van de jongerenraad in de projectweek Jongeren en Politiek. Dertig leerlingen van 3 Mavo van het Elzendaalcollege Gennep zijn, opgesplitst in drie partijen, één week druk aan de slag geweest om zich inhoudelijk op de raadsvergadering voor te bereiden.

Het project Jongeren en Politiek wordt jaarlijks georganiseerd door het Elzendaalcollege in samenwerking met de gemeente en VVD fractievoorzitter Janine van Hulsteijn, namens de gemeenteraad. In tegenstelling tot eerdere edities was dit jaar gekozen voor een echt inhoudelijk onderwerp, i.p.v. ‘hangplek’ voor jongeren moest er gediscussieerd worden over de voor- en nadelen van cameratoezicht.

Jongerenraadsvergadering met burgemeester de Koning

Tijdens de raadsvergadering op donderdag 4 april jl. gingen vervolgens van elke partij drie jeugdraadsleden de discussie met elkaar aan, onder leiding van de voorzitter burgemeester Peter de Koning. De eerste partij, bestaande uit fractievoorzitter Eva Guelen, Laura van Duijnhoven en Bon Hamarid was voor cameratoezicht. Hun argumenten, zoals veiligheid is onbetaalbaar hebben zij de afgelopen week o.a. uitgewerkt met VVD raadslid Holger Rodoe. Ze geven aan dat cameratoezicht op termijn goedkoper is dan toezicht door stadswachten en dat elk incident er één te veel is. Om hun uitgangspunt te onderbouwen dienden zij tevens een motie in om cameratoezicht nog voor de zomervakantie te realiseren, omdat veiligheid echt boven alles gaat!

De tweede partij, bestaande uit Malak Ahmad, Jip van der Kooi en Max Nabuurs was van mening dat cameratoezicht vooral te duur is en het probleem niet oplost, maar verplaatst. Ook kwam volgens hen de privacy in het gedrang. Een scherpe discussie ontstond uiteraard met de voorstanders omdat men het niet eens was met elkaars argumenten.

VVD fractievoorzitter Janine van Hulsteijn in gesprek met haar 'partij'VVD fractievoorzitter Janine van Hulsteijn in gesprek met haar 'partij'

Tot slot een derde partij, o.a. gecoacht door VVD fractievoorzitter Janine van Hulsteijn, die in principe voorstander was van cameratoezicht maar alleen onder strikte voorwaarden. De leden Stef Janssen, Jonell Osaro John en Hayley Lekatompessy herkenden zich in de meerwaarde van toezicht maar hadden wel hun vraagtekens bij de uitwerking en de motie van de voorstanders. Uiteindelijk kon men zich wel vinden in een aangepaste tekst van de motie en werd deze door zes van de negen raadsleden aangenomen.

Een indrukwekkende week die vrijdag werd afgesloten met PvdA Tweede Kamerlid Selçuk Öztürk. Aan hem konden de scholieren nog hun laatste politieke vragen stellen en uitleggen wat zij gedurende de week hebben gedaan.