Grensoverschrijdende samenwerking VVD - FDP Goch

De twee liberale afdelingen van de FDP in Goch en de VVD in Gennep hebben afgelopen maandag hun intentie bekrachtigd om vanaf nu een verdere samenwerking te ontwikkelen in het belang van de twee buurgemeenten. Het was een zeer bijzondere avond op maandag 29 april jl. toen de vertegenwoordigers van de FDP en de VVD bij Hotel de Kroon te Gennep bijeen kwamen om voor het eerst persoonlijk kennis te maken met elkaar.

Nadat er de afgelopen maanden al contact was geweest was het eindelijk tijd om bijeen te komen met de twee raadsfracties en de bestuursleden. Onze VVD Gennep fractievoorzitter Janine van Hulsteijn had samen met raadslid Holger Rodoe het genoegen om maar liefst zeven vertegenwoordigers van de FDP Goch te mogen verwelkomen. Onder de gasten waren ook de nieuwe voorzitter van de FDP Goch, dhr. Christian Peters en fractievoorzitter dhr. Ferdinand Heinemann.

Uitgangspunt voor deze hernieuwde kennismaking was het zeer recent aantreden van dhr. Peters als nieuwe voorzitter van de FDP Goch. Namens de VVD Gennep had fractievoorzitter Janine van Hulsteijn hem gefeliciteerd en zijn afdeling uitgenodigd voor een bijeenkomst in de gemeente Gennep. Voor beide partijen was dit een mooie gelegenheid om de banden tussen de gemeenten en de liberale collegae te versterken. Doel is immers voor onze beide afdelingen om de gemeenten en de hele regio op de provinciale, landelijke en Europese kaart te zetten. Daarbij moet zoveel mogelijk gebruik worden gemaakt van de eigen kracht van de regio en de steun vanuit de diverse overheden. Immers, voor een samenwerking binnen de Euregio Rijn-Waal, waar beide gemeenten deel van uitmaken is altijd een grensoverschrijdende coöperatie nodig. Hiervoor willen de FDP en de VVD lokale ondernemers en particuliere initiatieven stimuleren om gebruik te maken van de bestaande mogelijkheden en onderlinge contacten.

Om vanaf dit moment de samenwerking ook verder uit te bouwen is er uiteraard een tegenbezoek van de VVD aan de FDP Goch gepland. Dit zal in de komende weken plaatsvinden. Daarnaast moet het liberale band echter ook worden versterkt door een gezamenlijk werkbezoek. Op dinsdag 14 mei ’13 zullen beide fracties een bezoek brengen aan de grensovergang Kamperweg/Mortelweg. Vanaf 18:30 uur zullen wij kijken wat de recente ontwikkelingen zijn omtrent de afsluiting van deze en andere grensovergangen en wat wij als politieke partijen voor de burgers en grensgangers kunnen betekenen. U bent uiteraard van harte welkom om eveneens kennis te nemen van de situatie ter plaatse en daarnaast onze liberale collega’s uit Duitsland te ontmoeten.

Meer informatie over de fracties kunt U vinden op de websites van de FDP Goch (www.fdp-goch.de ) en de VVD Gennep (www.vvdgennep.nl ).

Namens de VVD Gennep en mede namens de FDP Goch

Janine van Hulsteijn