Diekendalers mogen ook na 2015 blijven wonen

Het was een historische avond in de gemeenteraad van Gennep afgelopen maandag 13 mei 2013. Opnieuw kwam de discussie rond de permanente bewoning van recreatiepark Diekendaal aan de orde. Aandacht hiervoor vroeg de fractie van het CDA, het onderwerp was dus dit keer niet ingebracht vanuit de oppositiepartijen VVD en PvdA die al jaren werken aan een fatsoenlijke oplossing voor alle bewoners. Want al sinds het begin van deze raadsperiode probeert de VVD (vaak samen met de PvdA) tevergeefs de andere politieke partijen in Gennep te overtuigen van het feit dat de problematiek rond het 'wonen’ op recreatiepark Diekendaal permanent en zorgvuldig opgelost dient te worden. De coalitiepartijen CDA, D66 en Kern leken echter niet te vermurwen.

Inmiddels is er veel gebeurd: zo heeft de RvS geoordeeld dat het bestemmingsplan buitengebied inzake Diekendaal zorgvuldig tot stand was gekomen, maar ook de verkiezingen komen dichterbij en Diekendaal zou daar wel eens een bottle neck hebben kunnen worden.

Het maakt niet uit wat de overwegingen waren, maar het CDA bracht afgelopen maandag 13 mei 2013 een motie die de strekking had dat alle mensen die eigenlijk per 01-01-2015 niet meer permanent in het park mogen wonen, een ontheffing kregen voor onbepaalde tijd.

Al snel werd duidelijk dat alle fracties deze motie wel wilde steunen. Ook het college stond er niet afwijzend tegenover. Vervolgens opperde onze fractievoorzitter Janine van Hulsteijn het feit dat het CDA de goede argumenten had maar daarvoor het verkeerde instrument had gekozen. De VVD wil de problematiek namelijk oplossen via het bestemmingsplan en zo permanent wonen op Diekendaal definitief legaliseren.

Een oplossing waar ook andere partijen zoals PvdA en D66 het mee eens waren. Ze gaven overduidelijk aan dat zij aan een definitieve oplossing willen meewerken. Uiteindelijk diende de oppositie een geamendeerde motie in die er in voorziet dat er een werkgroep uit de raad wordt gevormd die samen met het college de mogelijkheid van legalisatie middels het bestemmingsplan gaat onderzoeken en indien nodig daarvoor ook een initiatief voorstel zal indienen. Gezamenlijk gaan politiek en gemeente dus de komende weken aan de slag gaan om de beste oplossing op de beste manier uit te werken. Een fantastische uitkomst van constructief overleg met de andere partijen!

Dit zal dan de ultieme oplossing zijn voor de bewoners van Diekendaal. De VVD heeft en zal zich in de werkgroep blijven inzetten om dit doel te verwezenlijken, maar we zijn ook al heel blij en opgelucht dat 34 gezinnen kunnen blijven wonen op 01-01-2015 en dat de gemeente Gennep de jaarlijkse handhavingskosten van zo'n euro 150.000 zich bespaart door deze (tussentijdse) oplossing!