Historisch besluit bewoning recreatiepark Diekendaal

Het was gisteren, 17 juni 2013 een bijzondere avond tijdens de raadsvergadering van de gemeente Gennep. Niet alleen werd de vergadering live uitgezonden op de lokale omroep, er werd ook een vergaand besluit genomen voor alle bewoners van recreatiepark Diekendaal. Door een motie van VVD, PvdA en D66 heeft de raad besloten om functieaanduiding op te nemen in het bestemmingsplan en daardoor de permanente bewoning constructief te regelen.

In een stevig betoog gaf VVD fractievoorzitter Janine van Hulsteijn aan dat het nu eindelijk tijd is om de situatie op te lossen. Permanente bewoning op dit zomerhuisjescomplex is immers al decennialang een gegeven en de gedoogconstructie zoals die er nu is biedt geen blijvende oplossing voor de toekomstige ruimtelijke ordening. Een goede oplossing vraagt om een verandering van het bestemmingsplan en dit was dan ook het doel van de motie die gisteren aan de orde was.

Deze stap werd mogelijk nadat op 13 mei een motie was aangenomen om voor alle huidige bewoners een ontheffing te verlenen en een raadswerkgroep in te stellen om verdere legalisatie te onderzoeken. Uiteindelijk vonden VVD, PvdA en D66 elkaar tijdens dit onderzoek en werd besloten om nog vóór het zomerreces, dus gisteren met een motie te komen. Dat alles op zo’n korte termijn plaatsvindt,  heeft vooral te maken met een zogenaamd veegplan van het bestemmingsplan Buitengebied. Naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State op enkele andere onderdelen van dit bestemmingsplan is een reparatie nodig en dus kunnen hierbij ook andere wijzigingen worden meegenomen.

Vanuit de raad en de samenleving in de gemeente werd herhaaldelijk gesteld dat door legalisatie ingrijpende investeringen door de gemeente noodzakelijk zouden zijn. Dit is een foutieve informatie die door tegenstanders wordt gebruikt om mist te creëren. De bewoners betalen bijvoorbeeld zoals iedere burger rioolheffing, verschil is echter dat zij zelf het aanleggen van het riool hebben betaald. In totaal zijn door de bewoners investeringen gedaan van meer dan een half miljoen euro! Ook zouden de bewoners een waardestijging van hun huizen krijgen, eveneens een stelling die onwaar is. Immers, door functieaanduiding blijven de gebouwen recreatiewoningen die moeten voldoen aan het bouwbesluit, opnieuw regelgeving waaraan de bewoners al hebben voldaan doormiddel van forse investeringen in hun huizen.

En dan hebben we het nog niet over de baten gehad die de gemeente de afgelopen decennia heeft ontvangen. De huizen werden namelijk vergeleken met ‘normale’ woningen in de gemeente en ontvingen dezelfde WOZ aanslag.

Nu over te gaan tot legalisatie heeft tot gevolg dat we verloedering van het gebied voorkomen zodra mensen verhuizen of door andere redenen hun huizen moeten verkopen. De jaarlijkse kosten voor handhaving van € 150.000 kunnen we wat de VVD betreft beter besteden aan belangrijkere dossiers. We zijn dan ook trots dat met de motie van de drie partijen een grote stap is gezet richting het oplossen van de problematiek!

Dank aan alle bewoners voor het vertrouwen dat zij de afgelopen jaren hebben gehad in de VVD!