Algemene Beschouwingen 2013: Kordaat en duidelijk!

‘Als er geen geld is, moet je de uitgaven verminderen!’ Dat moet U als burger doen, maar de gemeente zeker tijdens de huidige financiële crisis! We moeten allemaal bezuinigen en proactief de tering naar de nering te zetten, ook in Gennep. De VVD wil daarbij de burger zoveel mogelijk ontzien en lasten niet verhogen!

Ook dit jaar dient er zich weer een groot verlies aan, zoals de laatste 2 jaren al het geval was. Dit is te danken aan de coalitie van CDA/Kern/D66. Het moet eindelijk beter! Wat de VVD betreft moeten inkomsten en uitgaven in evenwicht zijn. We moeten nu al het verwachte verlies ombuigen door te bezuinigen! Maar hoe gaan we bezuinigen? De VVD wil een aanbesteding van het peuterspeelzalenwerk. Betere kwaliteit dan nu, voor lagere kosten! Daarnaast verkoop van de Floriade-aandelen aan de provincie, dan zijn we af van deze enorme financiële problemen!

Verder heeft de gemeente nog steeds te hoge ambities. Geen heilige huisjes meer! De overbodige Niersdalbrug zal ons na realisatie €800.000 hebben gekost. De belachelijke rotonde Zwarteweg die, nu de rondweg voor Milsbeek gaat komen totaal overbodig is, kost Gennep dik €300.000! Dat vindt de VVD onaanvaardbaar!

Gelukkig heeft de VVD samen met PvdA en D66 afgelopen week een bezuiniging besloten die iedereen ten goede komt! Door het legaliseren van Diekendaal besparen we € 500.000 tot 2015 en daarna € 150.000 per jaar. Daarnaast valt nog te bezuinigen op de harde kant van de zachte ‘sociale’ sector, dus de uitvoering en niet de uitkering. Dat voelt niemand in z’n dagelijks leven!

Als de VVD haar plannen zou mogen realiseren dan zouden onze reserves intact blijven! Dan zouden de lasten voor burgers verlicht kunnen worden en de gemeente weer wat ‘spek op de botten’ kunnen krijgen. Dat is in uw belang!