Een terugblik: Na het besluit over Diekendaal

Enige dagen na de besluitvorming over de motie Diekendaal in de gemeenteraad van 17 juni jl. willen wij U graag informeren over de actuele ontwikkelingen en terugkijken op een drukke week voor de VVD fractie en de mede-indieners PvdA en D66.

Afgelopen maandag hebben deze drie fracties een motie ingediend om de duurzame oplossing voor het recreatiepark te regelen via het veegplan van bestemmingsplan Buitengebied dat na de uitspraak van de Raad van State op andere dossiers noodzakelijk is. Een soort reparatieplan waarmee de uitspraken worden verwerkt en meteen ook nieuwe ontwikkelingen kunnen worden meegenomen. De motie gaf aan dat wij willen proberen om de functieaanduiding hierin mee te nemen, maar mocht dit uit tijdgebrek niet lukken dat we als raad dan alsnog een bestemmingsplanwijziging wensen.

Tijdens de vergadering werden door met name wethouder Voncken een aantal beweringen gedaan die, naar wij aannemen, voor de betroffen bewoners van Diekendaal, zorgwekkend in de oren hebben geklonken. Een artikel in de Gelderlander en een  interview op L1 radio de volgende ochtend met gedeputeerde vd Broeck van de provincie Limburg riep waarschijnlijk ook vragen op.

Inmiddels waren en zijn wij – VVD, PvdA en D66 - nog steeds in overleg met de provincie, zowel ambtelijk als bestuurlijk.

Dan toch even de feiten op een rij;

1. Juridisch is een functieaanduiding een veelgebruikt instrument om bestemmingen en beoogd gebruik in een bestemmingsplan vast te leggen.
  2. Wij zijn als initiatiefnemers in overleg met de provincie zodat wij samen de beste invulling en procedure kunnen bepalen omdat wij nu eenmaal als gemeente en provincie gezamenlijke belangen en verantwoordelijkheden hebben.

Hoewel wij dus niet de indruk willen wekken dat alles nu al in kannen en kruiken is, hebben wij er alle vertrouwen in dat permanent wonen op Diekendaal in het bestemmingsplan geregeld gaat worden.

Wij gaan gestaag door en verwachten uiteindelijk óók het college van B&W en de voltallige gemeenteraad van Gennep er van te kunnen overtuigen dat het beter is om deze zaak nu eindelijk reëel en blijvend te regelen.

Tot slot hebben onze raadsleden Janine van Hulsteijn en Holger Rodoe veel positieve berichten mogen ontvangen van burgers woonachtig zowel binnen als buiten Diekendaal, waarvoor nogmaals dank. Het moge duidelijk zijn dat de gemeenteraad  met dit besluit weer een grote stap heeft gezet.

Na een drukke week met veel telefoontjes met provincie, gemeente en bewoners hopen wij met dit bericht over de stand van zaken de onzekerheid weer iets te hebben verminderd.