Raadsvergadering belangrijk voor uw portemonnaie!

Aanstaande maandag 24 juni (start 16.00 uur!) behandelen we in de raadsvergadering naast de stukken die afgelopen week door de discussies rond Koningsven-De Diepen en Diekendaal zijn blijven liggen ook de 1e trimesterrapportage en de Voorjaarsnota.

Beide zijn puur financiele stukken. De 1e trimesterrapportage laat, op basis van de financiele cijfers van de eerste maanden van 2013, zien hoe de gemeente Gennep het jaar 2013 zal afsluiten als het beleid gewoon zo doorgaat. Het resultaat is dramatisch! Als de coalitie niet de koers wijzigt, weten we nu al dat we 2013 zullen afsluiten met een VERLIES van bijna euro 600.000!

Dat zou betekenen dat er weer tonnen spaargeld van de gemeente als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen! De VVD heeft al bij herhaling geroepen dat we meer moeten bezuinigen! Zo heeft de VVD bij de vaststelling van de begroting voor dit jaar meerdere ideeen voorgedragen voor bezuinigen, maar die werden helaas niet overgenomen door de coalitie. De coalitie zag nog onvoldoende de noodzaak tot bezuinigen maar nu worden ze met de neus op de feiten gedrukt.

Ook nu zal de VVD weer een motie indienen om te bezuinigen: zo willen wij de inmiddels overbodige rotonde op de kruising N271-Zwarteweg schrappen. Dat zal de gemeente dik euro 300.000 schelen!

Onze andere ideeen tot bezuinigingen zijn al bekend bij de coalitie en kunnen zo ingekopt worden.

Daarna komt de Voorjaarsnota die een overzicht geeft van het lopende begrotingsjaar en het uitgangspunt is voor de begroting van 2014. En ook daarbij schieten we als gemeente Gennep fors in de min! De VVD zal verschillende moties indienen om tot bezuinigingen te komen. Daarbij zullen we vooral onnodige projecten schrappen of uitstellen. Dat voelt u dus niet in de portemonnaie!

Een VVD punt van bezwaar is al jaren het feit dat de gemeente de bij de burgers teveel geheven riool- en afvalstoffen heffing niet teruggeeft. Dit is al jaren een doorn in het oog van de VVD en dat hebben we dan ook luid geroepen! De verkiezingen komen er aan zoals u weet en wat zien we? Kern draait in haar standpunt hierover en is het met ons eens! Prima! We zullen dan ook maandag samen met Kern een motie indienen om het college op te roepen de gemeentelijke belastingen niet in samenhang te bekijken maar afzonderlijk vast te stellen. Riool- en afvalstoffenheffing moeten wettelijk gezien uitgaan van kostendekkendheid en dus zal eventueel overschrijding hiervan teruggestuurd worden naar u!

Kortom: aanstaande maandag is de laatste raadsvergadering voor het zomerreces, maar wel een hele belangrijke voor uw portemonnaie! De VVD zal haar best doen om de noodzakelijke bezuinigingen zo te doen, dat u ze niet hoeft te voelen in uw portemonnaie. Lastenverzwaring is immers makkelijk! Nee, de VVD wil met name onnodige projecten schrappen in tijden van schaarste!