VVD wil zo snel mogelijk verkoop Floriade-aandelen!

Achteraf bezien is het een historische fout gebleken dat de gemeente Gennep überhaupt ooit heeft gedacht om als volwaardige partner mee te kunnen werken aan de Floriade. Afgezien van het feit dat onze gemeente, in samenwerking met grotere gemeenten, nauwelijks een partner op ooghoogte is, ligt de gemeente Gennep kilometers weg van het eigenlijke gebeuren in Venlo.

De Floriade heeft voor de gemeente Gennep niets opgeleverd behalve extra kosten, is de conclusie die de VVD helaas moet trekken. Al bij de besluitvorming over de Floriade in de gemeenteraad was de VVD op onderdelen als enige fractie tegen dit verknoeien van gemeenschapsgeld.

Toen jaren geleden eenmaal het besluit voor de Floriade was genomen gingen wij wel akkoord met de bouw van de Villa Flora. Een bewuste keuze om vol voor de Floriade te gaan en aangezien wij nu geld terugverdienen door de exploitatie en wellicht verkoop, is dat wel een slimme zet gebleken. Uit onderhandelingen blijk dat de provincie Limburg graag de campusontwikkeling voor eigen rekening wil nemen. De VVD vindt het überhaupt ongewenst dat gemeentes fungeren als project ontwikkelaars met gemeenschapsgeld! Laat dit maar over aan de provincie die er al veel ervaring mee heeft op de overige campussen. Nu is wat de VVD betreft dan ook hét moment om de aandelen die de gemeente heeft, te verkopen en daardoor in één keer af te zijn van het gedoe met de Floriade. Dit was voor de VVD dan ook reden genoeg om tijdens de algemene beschouwingen van maandag 24 juni jl. een motie hierover in te dienen.

Ook de wethouder zag het als een goed moment om over verkoop te praten met de provincie, maar wilde op dit moment nog niet zover gaan dat de gemeente Gennep van dit moment van onderhandelingen met de provincie Limburg over een mogelijke campusontwikkeling gebruik moet maken om haar participatie in Greenpark en aanverwante bedrijven te  vervreemden. Ze vroeg de raad om ruimte te krijgen voor de onderhandelingen om het best mogelijke resultaat voor de gemeente Gennep te behalen. De VVD heeft vervolgens gekozen om de motie aan te houden en dus niet in stemming te brengen en op het vervolg van de wethouder te wachten. Wellicht dat bij de begrotingsbehandeling in november al meer duidelijk is over de toekomst van deze molensteen.

Vooralsnog heeft de raad wel het signaal gesteund dat de VVD wilde afgeven richting de Regio Venlo: Zo snel als mogelijk af van enige (verdere) financiële verplichtingen rond Greenpark!