VVD wil meer veiligheid voor fietsers Maasbrug

De VVD Gennep vraagt het College van burgemeester en wethouder om opheldering over de plannen voor een fietspad aan de zuidzijde van de Brabantweg ter hoogte van de twee rotondes Spoorstraat en Weverstraat. De gemeente Gennep ontvangt van de provincie Limburg een financiële bijdrage van 60.000 euro voor het project dat in totaal 175.000 euro moet gaan kosten. Dit terwijl de plannen nog moeten worden besproken in de gemeenteraad.

Janine van Hulsteijn, fractievoorzitter VVD Gennep en Marco de Haan, commissielid willen van het College weten op basis van welke afwegingen is besloten tot realisatie van een fietspad dat nu niet kan aansluiten op een nog nieuw aan te leggen fietsbrug langs de Maasbrug. Voor de VVD is juist een integrale aanpak van beide knelpunten de enige echte veilige oplossing. Door nu enkel een fietspad langs de Brabantweg te realiseren ontstaat er een nieuwe oversteekplaats voor fietsers die richting Gennep fietsen. Dit verhoogt de veiligheid voor o.a. onze schoolkinderen niet! Daarnaast kan een integrale aanpak met het principe geld met geld maken uiteindelijk tot een efficiëntere realisatie leiden.

Door op korte termijn simpele veiligheidsmaatregelen te nemen kan de veiligheid op de Maasbrug en bij de rotonde Weverstraat worden verhoogd. Deze fietsverbinding wordt dagelijks door veel burgers van de gemeente en de regio gebruikt en vormt daarmee één van de belangrijkste routes, ook voor schoolkinderen naar Boxmeer en Cuijk. Daarom is het wat de VVD betreft noodzakelijk om op deze verbinding een maximale veiligheid voor alle fietsers te realiseren.

VVD Lijsttrekker Janine van Hulsteijn

Janine van Hulsteijn geeft richting het College aan dat de risico’s op de Maasbrug dramatisch zijn vooral als er groepen schoolkinderen gebruik maken van de route. “Bij een ongeluk op het fietspad is de kans groot dat een betrokken fietser op de rijbaan voor de auto’s terecht kan komen. Het is een kwestie van tijd voordat op deze route ernstige ongelukken gebeuren.” Dit omdat het fietspad op dit moment veel te smal is voor tweerichtingsverkeer en bovendien is het fietspad in onvoldoende mate fysiek gescheiden van het weggedeelte voor de auto’s.

De VVD wil nog vóór begin van het nieuwe schooljaar oplossingen voor de knelpunten en op korte termijn samen met College, Provincies Limburg en Brabant en Rijkswaterstaat kijken naar een integrale aanpak van fietspad Brabantweg en fietsbrug langs de Maasbrug.

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

1. In het uitvoeringsplan van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) wordt gesproken over het realiseren van een fietsverbinding aan de zuidzijde van de Maasbrug met bijbehorend fietspad aan de zuidzijde van de Brabantweg. Welke reden heeft het college om de fietsverbinding aan de zuidzijde van de Brabantweg te realiseren zonder dat bijbehorende fietsverbinding aan de zuidzijde van de Maasbrug is of wordt gerealiseerd? Welke projectmatige en financiële voordelen levert deze aanpak op?
  2. Hoe hoog schat het College de kans in dat in de nabije toekomst op de pijlers van de oude spoorbrug een apart vrij liggende fietsverbinding wordt gerealiseerd zoals genoemd in het huidige uitvoeringsplan GVVP?
  3. Welke stappen heeft het College gezet om samen met de provincie invulling te geven aan een integrale aanpak van Maasbrug en Brabantweg en welke concrete toezeggingen heeft de provincie richting de gemeente gedaan of welke garanties heeft de provincie afgegeven om deze vrij liggende fietsbrug over de maas in de nabije toekomst te realiseren?
  4. Onderkent het college dat de verkeersveiligheid op de fietsbrug op dit moment veel te laag is en dringend moet worden verbeterd? Zo ja, hoe is het College van plan om voor een veiligere verbinding voor fietsers en vooral schoolkinderen te zorgen?
  5. De VVD ziet een realisatie van alléén het fietspad aan de zuidzijde van de Brabantweg zonder integrale aanpak met de Maasbrug als schijnoplossing van een serieus verkeersprobleem. Waarom is het college van mening dat het realiseren van een fietspad aan de zuidzijde van de Brabantweg, zonder bijbehorende fietsbrug, wel bijdraagt aan de verkeersveiligheid van de fietser en in welk opzicht?
  6. Wanneer het fietspad wordt gerealiseerd zonder bijbehorende fietsbrug, ontstaat een extra onveilige oversteekplaats voor fietsers om vanuit Oeffelt op het nieuwe fietspad aan de zuidzijde van de Brabantweg te geraken. Heeft het college een onderzoek uitgevoerd naar de verkeersveiligheid van deze (tijdelijke) situatie en welke aanvullende maatregelen neemt het college om de veiligheid van de overstekende fietsers (voornamelijk schoolkinderen) te garanderen?
  7. Het integraal uitvoeren van samenhangende werkzaamheden en projecten levert in de praktijk veelal een aanzienlijke besparing op ten opzichte van gescheiden uitvoering (geld met geld maken). Hoe denkt het college over de mogelijke besparingen indien de fietsbrug en het fietspad aan de zuidzijde van de Brabantweg integraal worden gerealiseerd?
  8. Wat is de houdbaarheid van de door de provincie toegekende subsidies en welke consequenties heeft het eventueel uitstellen van de realisatie van het fietspad op deze toegekende subsidies?
  9. Eén van de gevaarlijkste punten is de afslag Weverstraat in de gelijknamige rotonde aan de Brabantweg, omdat veel fietsers vanuit Oeffelt met een hoge snelheid de heuvel richting Gennep naar beneden fietsen. Welke maatregelen (bijvoorbeeld markeringen op het fietspad) gaat het College nemen om de snelheid van fietsers vanuit Oeffelt naar Gennep te verminderen en daarmee de veiligheid voor fietsers en auto’s aan de rotonde Weverstraat te verhogen?
  10. Behalve de Maasbrug is volgens de informatie van de VVD fractie bij realisatie van een fietspad aan de linkerzijde ook een verbreding of nieuwe/extra brug over de N271 nodig. Welke maatregelen zijn noodzakelijk om het nieuwe fietspad op dit kruispunt met de N271 aan te leggen en worden deze reeds meegenomen in de geplande reconstructie/afwaardering van de N271?
  11. Moet voor het realiseren van het fietspad aan de zuidzijde van de Brabantweg nog grond worden aangekocht? Zo ja, zijn deze kosten reeds meegenomen in de geschatte projectkosten. Zo nee, wat zijn hiervan de geschatte kosten voor het opkopen van deze gronden?