Legalisatie camping Bos en Heide niet mogelijk!

De afgelopen tijd heeft u in de lokale pers veel berichten kunnen lezen over de situatie op camping Bos en Heide in Heijen. Een zaak die op dit moment onder de verantwoordelijkheid van een curator valt en waar de gemeente Gennep vanuit haar handhavingstaken bij is betrokken. Alhoewel de VVD in dergelijke gevallen normaliter geen uitspraken doet als politieke partij, willen wij in dit geval wel een reactie geven op de verbinding die veelal wordt gelegd met het nabije recreatiepark Diekendaal.

Zoals U weet is de VVD al jaren, en sinds kort ook gesteund door een meerderheid in de gemeenteraad bezig om de situatie van permanente bewoning op recreatiepark Diekendaal door middel van een functieaanduiding in het bestemmingsplan te legaliseren. Het betreft hierbij huizen die voldoen aan het bouwbesluit van 2010 en derhalve kunnen worden gezien als volwaardige woonhuizen. Daarnaast is er vanuit de gemeente jarenlang de indruk gewekt jegens de bewoners dat permanente bewoning op Diekendaal op zijn minst zou worden gedoogd. Deze legalisatie zal naar verwachting de komende maanden een feit worden.

Camping Bos en Heide betreft een heel andere situatie. Het gaat hier om een gewone camping die bedoeld is voor korte termijn recreatie. De werkelijke situatie is echter dat er al sinds enkele jaren permanente bewoning wordt gedoogd door de gemeente. De bewoners staan ingeschreven als burgers die woonachtig zijn op deze camping. Hierbij zijn in het verleden duidelijke fouten gemaakt, omdat zowel het bestemmingsplan als de bouwstatus van de chalets een permanente bewoning niet toelaat. Er moet volgens de VVD intern onderzoek bij de gemeente plaatsvinden over deze situatie van illegale inschrijvingen in de afgelopen jaren heeft kunnen ontstaan. Camping Bos en Heide is een reguliere camping en moet dat wat de VVD betreft ook blijven. Legalisatie is in dit geval niet mogelijk en niet wenselijk!

Door de curator is nu aangegeven dat de bewoners binnen drie maanden met behulp van de wooncorporaties een nieuw thuis moeten hebben gevonden. De VVD fractie steunt de overgangstijd die de gemeente voor de bewoners biedt en verwacht dat het binnen die tijd gaat lukken om de problemen op te lossen. Door de huidige economische crisis verkeert ook de woningmarkt bij huurwoningen in zwaar weer, waardoor in voorkomende gevallen verhuizen binnen drie maanden moeilijk zou kunnen zijn. Als er een enkel geval is waar het niet binnen de gestelde termijn gaat lukken hebben bewoners en gemeente de verantwoordelijkheid dit alsnog zo snel mogelijk te regelen. Daarna moet er een nieuwe start worden gemaakt en zal de gemeente Gennep streng moeten handhaven op illegale permanente bewoning op camping Bos en Heide. Hetzelfde geldt overigens ook voor camping de Schaaf en de overige chalets aan de Schaafsebosweg.