VVD Limburg Statenfractie te gast in Gennep

Kort voor het reces werd de VVD Gennep op 28 juni nog verblijd met een werkbezoek van de Provinciale Statenfractie van de VVD Limburg. U had van ons, Janine van Hulsteijn en Holger Rodoe nog een verslag tegoed van deze bijeenkomst.

Janine van Hulsteijn (r.) met Joost van den Akker (m.)

De VVD Statenleden gaan graag fysiek Limburg in om zo bij de afdelingen en achterban knel- en aandachtspunten te bespreken. Alhoewel het ook voor de Provinciale Staten vlak voor het zomerreces was had de VVD fractie nog een dag de tijd om Noord-Limburg te bezoeken.

Samen met fractievoorzitter Joost van den Akker en de overige fractieleden was ook VVD Statenlid Anton Kirkels naar Noord-Limburg gekomen. Hij heeft in zijn portefeuille ook de demografische ontwikkeling, een onderwerp dat bij ons door de toenemende krimp nogal essentieel is voor de komende decennia.

Zo was er op de 28e juni eerst een bezoek aan de VVD Bergen waar ook de VVD Gennep bij aanwezig was en vice versa sloot de VVD Bergen ook aan bij het werkbezoek aan de VVD Gennep. In Bergen werd de aandacht vooral gevestigd op het verkeer dat dagelijks gebruik maakt van provinciale wegen zoals onder andere de N271. Deze rijksweg wordt op dit moment op diverse plaatsen in Bergen en Gennep heringericht zodat de verkeersveiligheid beter wordt en het binnen het recreatieve karakter van de regio past.

Voor deze gelegenheid had de VVD Gennep een bijzonder werkbezoek geregeld aan Teunesen Zand en Grint (TZG) in Heijen. Een bedrijf dat niet alleen in onze gemeente, maar ook in heel Limburg en vele delen van Nederland van actief is.

Presentatie door Teunesen Zand en Grint

Daar werden we gastvrij ontvangen en kregen we een presentatie over zandwinning in het algemeen en het nieuwe project Koningsven - de Diepen. Maar daarnaast kwam ook de veiligheid van de Maas uitgebreid aan bod, een verrassend onderwerp voor onze Statenfractie, maar zeer belangrijk! Het gaat hierbij immers om projecten waar Provincie en Rijksoverheid miljoenen euro’s investeren voor een verbetering van bijvoorbeeld de oevers van de Maas.

Na de presentaties werden we nog buiten rondgeleid waarbij we nog uitgebreid hebben stilgestaan bij de haven en de overslag via water van TZG. Uiteraard kwam ook een mogelijke ontwikkeling van een Regionaal Overslag Centrum ter sprake. Volgens de VVD Statenleden een goede mogelijkheid om de krimp in onze regio verder tegen te werken.

Al met al een kort maar zeer concreet en waardevol werkbezoek zo vlak voor het reces.

VVD Limburg Statenfractie op bezoek in Gennep