Niersdalbrug: 'Afstand Ottersum-Gennep blijft gelijk'

Nog vlak vóór het zomerreces heeft de coalitie tijdens de behandeling van de voorjaarsnota weer eens besloten om meer geld te besteden aan de Niersdalbrug. Na beëindiging van de bestemmingsplanprocedure in 2011 moest er een sobere variant komen, nu heeft de coalitie echter weer de wens naar een degelijke fietsverbinding. Dus was opnieuw aanvullend onderzoek nodig om te kijken of dit überhaupt haalbaar is.

Afgelopen week heeft de VVD Gennep kennis genomen van de nieuwe aanvullende onderzoeken en natuuronderzoeken inzake de nog aan te leggen Niersdalbrug. Uit de onderzoeken blijkt wat de VVD al sinds jaren stelt: het wordt een zeer dure onverharde graswandel- en fietsroute van niks naar nergens, grote delen van het jaar niet te gebruiken door het hoge water. Zelfs zo meldt het onderzoek, wordt de afstand van Ottersum naar Gennep door deze route niet verkleind, het algemeen belang van deze brug is dus volledig afwezig. Immers een onverharde grasroute, met twee klaphekjes, die de helft van het jaar onder water staat of te nat is om er overheen te wandelen/fietsen is geen verbinding voor het dagelijkse gebruik.

Het werd voor VVD fractievoorzitter Janine van Hulsteijn en commissielid Marco de Haan weer eens tijd dat het College van burgemeester en wethouders uitleg geeft over de laatste ontwikkelingen. Temeer daar de aanleg van deze brug onder de inwoners van Gennep niet onomstreden is en dit plan een bodemloze put van gemeenschapsgelden (b)lijkt te zijn. Het College wordt daarom verzocht de volgende schriftelijke vragen te beantwoorden:

1. In de QS Natuurwaarden Gennep (bijlage 1), wordt alleen gesproken over voetgangers. Fietsers worden er niet in genoemd. De VVD Gennep leidt daaruit af dat middels deze toets dus niet de gevolgen van fietsverkeer onderzocht zijn. Welke aanvullende natuurtoetsen zijn nodig om de gevolgen van het toelaten van fietsers in kaart te brengen?
  2. Eveneens m.b.t. de QS Natuurwaarden Gennep: Op de tekening op pag.11 van bijlage 1 worden 'klaphekjes' genoemd. Deze vormen uiteraard een obstakel voor de dagelijkse fietsers, dus hoe zullen de klaphekjes er uit zien? Is hier met een fiets makkelijk doorheen of overheen te gaan?
  3. Zijn alle benodigde gronden voor realisatie van de brug en de aan- en afvoerroute in bezit van de gemeente? Zo nee, graag een overzicht van welke gronden niet in bezit van de gemeente zijn en tevens een toelichting over hoe de toegankelijkheid over de niet in bezit zijnde gronden geregeld is of gaat worden.
  4. De conclusie in de memo (bijlage 2) wordt als volgt weergegeven: "route niet korter dan verharde routes die er al zijn". Voor ingrepen in de EHS geldt het 'nee tenzij principe' . Dat principe houdt in dat de EHS alleen mag worden aangetast als er een groot openbaar belang is. Waarom is het college van mening dat de nu geplande ruimtelijke ontwikkeling in het door het EHS beschermde Niersdal in dit stadium nog moet worden toegestaan ook al wordt daarmee de kernkwaliteit van het gebied significant aangetast? Graag uw antwoord met redenen omkleden zodat de VVD Gennep inzicht krijgt in het grote openbare belang dat ten grondslag ligt van deze verbinding.
  5. Nu wij al sinds jaren (zo niet decennia) bezig zijn met het wel of niet aanleggen van een extra verbinding tussen Ottersum en Gennep, zijn er door de gemeente honderdduizenden euro's (ruim 20 onderzoeksrapporten, ambtelijke capaciteit, procedures rond grondaankoop, bestemmingsplanprocedures enz.) besteed. Wat heeft de nog aan te leggen Niersdalbrug de gemeente in totaal tot nu toe gekost? Graag de kosten gespecifieerd weergeven.
  6. Welke kosten komen er nog voor de realisatie van de brug en welke jaarlijkse terugkerende exploitatiekosten worden er na realisatie ingeschat te zijn?
  7. De provinciale subsidie had enkele ontbindende voorwaarden, één er van was realisatie van de brug voor 31/12/12. Dit is uiteraard niet gehaald. Is er nu nog provinciale subsidie beschikbaar en is dat definitief op schrift bevestigd door GS?

Het College moet onze schriftelijke vragen binnen 30 dagen beantwoorden. Wij zullen U op onze website informeren over alle ontwikkelingen rond de Niersdalbrug!