Hoogwaterveiligheid: €160 miljoen tekort?

Op initiatief van de VVD fractie heeft de raadscommissie Ruimte en Economie op maandag 14 oktober jl. een rondetafelbijeenkomst gehad over de plannen voor de hoogwaterveiligheid en de recreatieve ontwikkeling van het Maasdal. Al eerder hebben wij u aangegeven dat het raadsvoorstel voor de twee nevengeulen van de Maas nog niet rijp was voor bespreking in de raad. De raadsfracties hebben twee weken geleden unaniem besloten dat verdere onderbouwing van de plannen noodzakelijk was.

Tijdens de rondetafelbijeenkomst met LLTB en Teunesen Zand en Grint werd al snel duidelijk dat deze twee stakeholders nauwelijks waren betrokken bij de totstandkoming van het raadsvoorstel. Daarom gaven ze ook meteen aan dat het plan niet op hun steun kon rekenen. Een tegenstelling tot wat het College van burgemeester en wethouders beweerden in hun voorstel. Geen sprake dus van maatschappelijk draagvlak!

Ook bij de raadsfractie was er na de toelichting nog te veel onduidelijk over de plannen. De vraag is dan ook waarom het nu per se moet worden vastgesteld? Blijkbaar dient de gemeente vóór 1 november a.s. bij de rijkoverheid aan te geven hoe wij willen voldoen aan de taakstellingen voor hoogwaterveiligheid. Het gaat hierbij om richtlijnen die gelden voor het verlagen van de waterstand van de Maas. Dit zijn duidelijke kaders waaraan je moet voldoen. Voor de VVD fractie is het dus logisch dat we nu vóór 1 november a.s. een besluit moeten nemen waarin wordt aangegeven dat we zullen voldoen aan de taakstelling en dat we de komende tijd, samen met LLTB, Teunesen en andere stakeholders gaan uitwerken hoe dat gaat lukken. Het is veel te prematuur om nu al een toeristische ontwikkeling aan de kaders van de Deltaplannen te koppelen. De VVD wil nu slechts twee zoekgebieden in de Maasvallei aanwijzen waar de mogelijkheden zullen worden bekeken om aan de hoogwatertaakstelling te voldoen.

Helaas is het College weer bezig met het optuigen van grootschalige miljoenen projecten en kijkt niet eens naar wat de rijksoverheid nu minimaal van ons aan concrete toezeggingen wil hebben. Dit College heeft geen enkele realiteitszin meer en regeert over zijn eigen graf, de aankomende verkiezingen heen! De uitwerkingen van dit plan lijkt de VVD een goede taak voor een nieuw College. Dit aftredende bestuur moet nu niet in hun laatste dagen nog besluiten nemen over een project met mogelijke door experts benoemde toekomstige tekorten van een slordige €160 miljoen!