Gemeentehuis wordt veiliger

De veiligheid van burgers en ambtenaren in de openbare hal van het gemeentehuis is al sinds jaren in het geding! Tijdens de raadsvergadering van maandag 28 oktober jl. ging de VVD daarom ook akkoord met een investering van € 300.000, - in een herinrichting van de hal van het gemeentehuis.

Gemeentehuis Gennep

De plannen voor de herinrichting waren eigenlijk al eerder noodzakelijk, maar waren vanwege de mogelijke herindeling uitgesteld en vervolgens na het afketsten van de herindeling nooit meer uitgevoerd. Uit recent onderzoek bleek dat de veiligheid voor de ambtenaren en de klanten van de gemeente nog steeds erg slecht is en dus moest de gemeente nu handelen. De burgemeester gaf tijdens de raadsvergadering aan dat het gemeentehuis ongebruikelijk open is en dat bezoekers zonder al te grote moeite kunnen doorlopen naar alle etages en afdelingen. Dat is vragen om probleemsituaties! Daarnaast hebben de spreekkamers in de hal van het gemeentehuis noch vluchtdeuren noch beveiligde zones voor ambtenaren zoals dat volgens de wet wel vereist is. Een ander heikel punt is de positionering van de alarmknoppen voor de medewerkers. Dit zijn aangetoonde indicaties van wat er mis is met de veiligheid van de werkplek van onze gemeentelijke medewerkers. Het leidt al met al tot de conclusie dat er sprake is van een onveilige, onwerkbare en zeker onwenselijke situatie.

Door het akkoord van alle raadsfracties zal de gemeente in de komende maanden aan de slag kunnen gaan en inzetten op een low-budget herinrichting van de centrale hal van het gemeentehuis. Daarbij zal vooral gebruik worden gemaakt van bestaande materialen en zal bij elke verbouwing de nadruk liggen op de noodzaak om de veiligheid te verhogen. Onnodige opsmuk en dure aankleding blijven dus achterwege vanwege de momentele slechte financiële situatie van de gemeente Gennep. Een uitgangspunt van het college dat de VVD reëel en zeer te waarderen vindt.

De burgemeester gaf aan dat bij de herinrichting de veiligheid voor burgers en medewerkers centraal staat. Daarnaast wordt werk met werk gemaakt en zal het niveau van de dienstverlening op peil worden gebracht. De VVD is blij dat na eerdere discussie nu is gekozen voor de meest goedkope oplossing waarbij wel wordt voldaan aan alle veiligheidseisen. Wij zien de toekomstige inrichting van de publiekshal graag tegemoet en we zullen toezien op een beperking van de kosten!