Centrumplan levensgevaarlijk: Nieuw hart nodig?

Tijdens de raadsvergadering van 28 oktober heeft de raad zich gebogen over het voorstel van het college om Gennep Centraal, ook wel het Hart van Gennep genoemd, in te richten volgens het shared space concept. Bij herhaling heeft de VVD Gennep aangegeven dit shared space concept onwenselijk en gevaarlijk te vinden. Gezien de hoeveelheid verkeer die dagelijks gebruik maakt van de straten rond het Jan Lindersplein en het hoge aantal kwetsbare verkeerdeelnemers in het gebied is het principe van autoluw maken geen oplossing!

Shared SpaceBij shared space is er geen scheiding tussen auto's en voetgangers

Het shared space maakt namelijk een situatie die nu al vaak onoverzichtelijk is nog eens onduidelijker. Want in het shared space concept delen alle weggebruikers (fietsers, voetgangers en auto’s) het gebied met elkaar en is gemotoriseerd verkeer voornamelijk ‘te gast’ in een gebied waar de andere weggebruikers dus meer vrijheid en voorrang krijgen. Realisaties van dit concept in andere plaatsen, bijvoorbeeld Venray maken duidelijk dat er geen zichtbare scheiding meer is tussen straat en stoep. Met name de kwetsbare verkeerdeelnemers hebben juist  grote behoefte aan duidelijke verkeerstekens en zichtbare scheidingen.

Tijdens de presentatie van de plannen zei de ontwerper van het plan letterlijk ‘we gebruiken de fietser als verkeer remmend obstakel’. Studies uit met name Duitsland geven overduidelijk weer dat de langzame verkeersdeelnemers bovenmatig risico lopen met dit concept en dat het met name toegepast wordt vanwege de esthetische opwaardering van gebieden, of te wel het mooi maken.

Daarnaast geeft recent onderzoek aan dat we met de voorliggende plannen de verkeersproblematiek in de omringende wijken ernstig verergeren. Daarvoor had het college geen ‘flankerende maatregelen’ voorzien. Kortom: door hier ja op te zeggen, weet je zeker dat je ergens anders in Gennep qua verkeer een probleem erbij creëert. Al met al ook een reden voor de VVD om hier nee op te zeggen.

De derde reden om nee tegen dit voorstel te zeggen is de financiële positie van Gennep. We zitten in Gennep in zwaar weer, met dit project is 1,6 miljoen euro uit onze reserves gemoeid. Een reserve die de laatste jaren echter, met name door het beleid van deze coalitie, als sneeuw voor de zon is verdwenen. Gennep heeft vrijwel geen spek meer op de botten financieel gezien. De VVD ziet liever dat een nieuwe raad na maart 2014 besluit of we deze uitgave nu op dit moment wel moeten doen. De VVD is van mening dat we tot die tijd kunnen volstaan met een mooi grasveld met wat bomen en bankjes en dat het aan de nieuwe raad is om te bepalen of dit gebied verfraaien prioriteit heeft. Wat de VVD betreft niet op dit moment.

Echter het liep anders, alhoewel met name de Kern en D66 ook grote bedenkingen hebben bij dit voorstel, gaf de coalitie toch het groene licht voor deze investering in het gebied. Het stemresultaat was coalitie voor (CDA, Kern, D66) en oppositie (VVD, PvdA) tegen. Wederom een bewijs dat  college en coalitie niet in de gaten hebben, of niet wil weten, hoe het met de financiën in Gennep gesteld is.