Meander: Kan Gennep ook geld terugeisen vanwege wanprestatie?

De VVD wil opheldering van het College van burgemeester en wethouders over de stappen die zijn ondernomen om de afkoopsom van de Meander te verlagen. Uit een artikel in de Gelderlander blijkt dat de gemeente Cuijk € 219.525 terugeist van de Meander. De vraag van de VVD is nu of de gemeente Gennep eveneens geld kan eisen en of de wethouder zich wel in voldoende mate heeft ingezet om een zo laag mogelijke afkoopsom te betalen.

Meander

Sinds het begin van de discussie over een mogelijk stoppen met de Meander en eveneens tijdens het uiteindelijke besluit in de raadsvergadering van 7 januari 2012 heeft de VVD wethouder Van den Bogaert uitdrukkelijk verzocht om de mogelijke wanprestatie van de Meander te onderzoeken. Daarbij is het college eveneens opgeroepen om te proberen de afkoopsom zoveel als maar mogelijk te verlagen.

Ondanks de toezegging van de portefeuillehouder om een regelmatige (per kwartaal) terugkoppeling van de stand van zaken te geven heeft de VVD sindsdien helaas niets meer vernomen. Terwijl vanuit Cuijk nu berichten komen dat daar wel geld teruggeëist wordt!

In de Gelderlander van 27 oktober stond een artikel over het feit dat de gemeente Cuijk ruim 2 ton vordert van de Meander. De eis van de gemeente Cuijk is gesteld vanwege het feit dat in de voorwaarden die aan de verstrekking van subsidie over 2011 en 2012 waren verbonden, staat dat Meander een bepaald aantal cursisten uit de gemeente had moeten hebben. Maar daar is het kunstencentrum in beide jaren schijnbaar niet in geslaagd.

Janine van Hulsteijn

De VVD Gennep vindt dit een proactieve goede actie van de gemeente Cuijk. Volgens VVD Gennep fractievoorzitter Janine van Hulsteijn is het onduidelijk of de Gennepse wethouder heeft voldaan aan zijn toezegging richting de raad.

“De gemeente Gennep heeft een afkoopsom van € 761.000,- moeten betalen aan de Meander! Heeft wethouder Van den Bogaert zich wel in voldoende mate ingezet om de schade voor Gennep te beperken? De VVD heeft twijfels of de wethouder in deze zaak uitvoering heeft gegeven aan de wensen van de gemeenteraad.”

Met bijgaande schriftelijke vragen wil de VVD Gennep opheldering in deze kwestie en de wethouder ter verantwoording roepen.