VVD bezoekt Elzendaalcollege

Het Elzendaalcollege Gennep staat op dit moment in de aandacht van de politiek omdat er dringend behoefte is aan groot onderhoud. Reden genoeg voor de fracties van de VVD en de PvdA om gezamenlijk op werkbezoek te gaan en de situatie ter plekke te bekijken.

Op uitnodiging van de conrector bedrijf, dhr. Basten waren de raads- en commissieleden op donderdag 7 november jl. voor een gesprek en rondleiding in het Elzendaalcollege. De VVD had de afgelopen weken al bij de gemeente om toelichting en achtergrondinformatie gevraagd om zo meer inzicht te verkrijgen in dit dossier ter voorbereiding op de begrotingsbehandeling.

Werkbezoek Elzendaalcollege

Tijdens de rondleiding konden de oppositiepartijen het gebouw verkennen en werd toen al gauw duidelijk dat er sprake is van achterstallig onderhoud. Het gaat voornamelijk om kozijnen en luchtbehandeling. Dit is niet iets wat door een omissie zijdens de school in de afgelopen jaren is ontstaan, maar wat al ruim 10 jaar noodzakelijk is. Uit de informatie van de gemeente blijkt vervolgens dat gemeenten tot 2005 verplicht waren om voor onderhoud van de huisvesting te zorgen, vanaf 2005 ging deze taak over naar de scholen zelf. Probleem is echter dat er ten tijde van de overdracht geen nulmeting is gemaakt, waardoor destijds niet op papier is vastgesteld dat er sprake was van achterstallig onderhoud. De gemeente kwam er toen makkelijk mee weg en het schoolbestuur heeft zitten slapen. Hoewel het nu aan de scholen zelf is om voor goed onderhoud te zorgen mogen zij niet de dupe worden van slecht gemeentelijk beleid in de afgelopen 10 jaar. De problemen zijn dermate fors dat het Elzendaalcollege hier graag steun vanuit de gemeente zou willen hebben. Het lijkt er op dat met een relatief beperkte investering dit opgelost kan worden.

Werkbezoek Elzendaalcollege

Voor zowel de VVD als de PvdA is helder dat goed onderwijs ook samen gaat met een goede huisvesting en dat de gemeente hier op enigerlei wijze een bijdrage aan moet leveren. Jammer genoeg probeert het Elzendaalcollege al sinds meer dan een jaar samen met de gemeente tot een gezamenlijke oplossing te komen maar is hierbij geen vooruitgang zichtbaar. Ondanks welwillendheid van ambtenaren is alle inzet sinds 2012 tot nu toe zonder concreet succes.

Aansluitend aan de rondleiding maakten beide fracties van de uitnodiging gebruik om in de ruimtes van de school hun fractievergaderingen te houden.

Een geslaagd werkbezoek waarbij niet alleen over onderhuisvesting van de school maar ook diverse andere maatschappelijke zaken kon worden gesproken.

Wij danken het Elzendaalcollege voor de uitnodiging!

Nog meer foto's zijn te vinden op onze facebookpagina!