Werkbezoek staalindustrie Maastricht

De Vereniging Limburgse Gemeenten bestaat dit jaar 90 jaar, reden dus voor een heus feest in de provinciale hoofdstad Maastricht. Van de VVD Gennep waren dan ook onze lijsttrekker Janine van Hulsteijn en Holger Rodoe aanwezig bij de Limburgse Bestuurdersdag die afgelopen woensdag, 20 november 2013 plaatsvond in het Theater aan het Vrijthof.

Als onderdeel van een excursie waren onze raadsleden op werkbezoek bij staalbedrijf Laura Metaal. Een indrukwekkende dag met veel ideeën die wij als VVD graag willen omzetten naar maatwerk in de gemeente Gennep!

Janine van Hulsteijn aan zet bij Laura Metaal

Door andere verplichtingen voor de VVD konden onze raadsleden pas later aanschuiven in Maastricht. De ledenvergadering met een toespraak van burgemeester Hoes moesten ze helaas missen. Tijdens een ondernemersbeurs en aansluitende netwerklunch was er uitgebreid de tijd om oude bekenden te ontmoeten en nieuwe mensen te leren kennen. Inmiddels blijkt de Vereniging Limburgse Gemeenten steeds meer VVD’ers naar hun bijeenkomsten te kunnen trekken. Voor Janine en Holger een goede gelegenheid om bij te praten met collega raadsleden en wethouders uit onder andere Noord-Limburgse (buurt)gemeenten Bergen, Mook, Venray en Peel en Maas. Uiteraard kwamen zij ook bestuurders uit andere gemeenten tegen. Zo konden tijdens deze dag ook weer Gennepse zaken worden besproken met de VVD gedeputeerde Erik Koppe, de VVD fractievoorzitter Joost van den Akker en de plaatsvervangend voorzitter van de Provinciale Staten Lau van Bilsen.

Aansluitend aan deze gezellige middag waren er excursies naar diverse plekken in Maastricht. Janine en Holger hebben qua excursie bewust gekozen om kennis te maken met de Maastrichtse bedrijven en het beleid op bedrijventerreinen. En zo ging het met de bus naar de Beatrixhaven, een bedrijventerrein met zware industrie. Een bijzonder kenmerk van dit terrein is de ontsluiting door de haven en het spoor. Hierdoor is de metaalindustrie in Maastricht tot een schakelpunt tussen havens in Rotterdam en Antwerpen en de klanten in heel Europa geworden. Dit werd goed zichtbaar bij Laura Metaal, een bijzonder bedrijf dat juist gebruikt maakt van de voordelen die deze locatie levert en daarnaast samen met de gemeente Maastricht meedenkt over een verdere ontwikkeling van het gebied.

Indrukwekkend bezoek aan Laura Metaal

Na een fantastische excursie en een afsluitende borrel (en nadat de overige Gennepse delegatie al lang naar huis was) maakten Janine en Holger gebruik van deze gelegenheid en genoten nog van een heerlijk diner aan het Vrijthof in Maastricht. Een geslaagde dag waar de VVD Gennep weer veel (nieuwe) kontakten kon aanhalen in het belang van de gemeente Gennep.