Floriade-rapport gepresenteerd

Na intensief de Floriade 2012 te hebben onderzocht, heeft de commissie onder leiding van voorzitter dhr. Hendrikx op 21 november 2013 haar rapport gepresenteerd aan de raadsleden van Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venray en Venlo.

De VVD Gennep dankt de commissie voor het gepresenteerde rapport en wil het stuk via onze website aan alle burgers van de gemeente Gennep digitaal ter beschikking stellen zodat een ieder zich een eigen beeld kan vormen van de resultaten zonder afhankelijk te zijn van een vooraf gekleurde mening.

Inhoudelijk wil de VVD Gennep op dit moment slechts beperkt reageren en wachten wij vooralsnog tot het stuk ter kennisgeving wordt besproken in de gemeenteraad:

In het onderzoeksrapport wordt duidelijk dat in de beginjaren de gemeenteraden al de fout zijn ingegaan door te kiezen voor het besturingsmodel waarbij de gemeenteraden geen invloed meer hadden op de uitvoering, maar waarbij de gemeenten wel voor 100% garant staan voor alle tekorten. Een keuze die destijds ook door de meerderheid van de gemeenteraad in Gennep is genomen en waar slechts de VVD op tegen was! Had men toen niet voor dit uiteindelijke model gekozen met zoveel schakels en wethouders die hun posities niet kenden, dan hadden de financieel verantwoordelijke gemeenteraden veel eerder kunnen bijsturen. Wellicht was het tekort dan ook minder geweest!

Na de regionale presentatie is het nu aan de vijf gemeenteraden om inhoudelijk in discussie te gaan over governance (= bestuursmodel), spin-off en financiële resultaten van de Floriade 2012. De verantwoordelijkheid in onze gemeente draagt feitelijk wethouder Voncken, maar het is zeker ook aan de partijen en raadsleden die destijds voor dit bestuursmodel hebben gekozen om hun verantwoordelijkheid te nemen! Een excuus naar de burgers van Gennep voor de uiteindelijke dramatische financiële gevolgen is op z’n plaats. Onze burgers hebben te weinig terug gezien van de Floriade 2012 die in Venlo plaatsvond, maar ze moeten nu wel allemaal mee betalen. De gekozen bestuurlijke opzet van toen blijkt nu achteraf een enorme fout. Als het regent in Venlo is het dus helaas niet zo dat het in Gennep druppelt. het is hier namelijk bar droog qua spin-off.

De VVD wil naast het debat over de fouten en verantwoordelijkheden van de Floriade dan ook met name een discussie over de toekomstige samenwerking met Venlo. Dit rapport laat zien dat er voor de gemeente Gennep weinig te behalen valt in Venlo, moeten wij ons dan niet meer op het Land van Cuijk en Nijmegen gaan richten? De VVD Gennep wil samenwerkingspartners die voordelen opleveren voor onze burgers!