Pleisterplaatsen terug naar tekentafel

De commissie Ruimte en Economie heeft op maandag 25 november jl. besloten om het raadsvoorstel over twee ‘pleisterplaatsen’ – te weten bij de rotonde Zwarteweg te Milsbeek en het busstation te Gennep – als niet rijp voor behandeling in de gemeenteraad bevonden. Daarmee wordt het voorstel weer terug gestuurd naar het College van burgemeester en wethouders.

Er waren tijdens de vergadering dermate veel vragen van de commissieleden die de wethouder niet kon beantwoorden, dat er geen andere optie was dan het stuk af te wijzen. Hierbij waren niet alleen de keuze van de locaties in het algemeen een obstakel voor de besluitvorming, maar hadden de commissieleden ook grote twijfels over de verkeersveiligheid en de omvang van de plannen.

Plannen voor het busstation uit 2010

In de oorspronkelijke plannen van 2010 was bijvoorbeeld nog sprake van een integrale aanpak van het gehele gebied rond het busstation, terwijl nu alleen nog maar enkele parkeerplaatsen moeten komen in het gebied tussen rotonde Brabantweg/Spoorstraat en Locomotief. Het belangrijkste punt in 2010 was een busstation met ‘weinig kwalitatieve uitstraling’, ‘een armoedig leegstaand bus gebouw en een rommelig ingerichte omgeving’. Met het huidige voorstel worden deze bezwaren juist niet opgeknapt. De VVD heeft daarnaast enorme twijfels over de doelmatigheid, gezien een pleisterplaats juist het toeristisch-recreatief gebied moet ontsluiten en daarbij mensen moet uitnodigen om een bezoek te brengen aan het achterliggende gebied. Voor de VVD zijn er zeker betere plaatsen in de gemeente Gennep die gekozen kunnen worden om het natuurlijke recreatieve Gennep te ontsluiten.

De in- en uitrit van de pleisterplaats tegenover het busstation Gennep wil het college direct na de uitrit van de rotonde Brabantweg/Spoorstraat aanleggen. Dit heeft tot gevolg dat er een enorm verkeersonveilige situatie ontstaat waarbij auto’s komend vanaf de rotonde ineens – na enkele meters - te maken hebben met een in- en uitrit. Een dergelijke situatie heeft de gemeente zeer recent moeten aanpassen bij de parkeerplaats van Jan Linders bij het Straatje. We gaan dezelfde fout toch niet alweer maken?

Daarnaast zouden we nog een pleisterplaats bij de nieuwe rotonde Zwarteweg moeten krijgen. De VVD heeft ernstige twijfels bij deze locatie en de bijbehorende rotonde. Kijkend naar de aanpassing van de nieuwe noordelijke komgrens die afgelopen week noodzakelijk was doordat er geen vrachtauto’s doorheen konden, lijkt een dergelijke situatie nu ook bij de rotonde Zwarteweg te gaan ontstaan. Deze rotonde voldoet volgens onze informatie niet aan de noodzakelijke eisen voor vrachtverkeer dat uiteraard wel gebruik moet kunnen maken van de N271 om bijvoorbeeld de winkels in de kernen te bedienen. Volgens de wethouder zijn de plannen verkeerstechnisch getoetst en kon zij in de commissie geen nadere uitspraken doen over deze mogelijke problemen.

Veel vraagtekens dus bij deze plannen! Reden voor de commissie om de wethouder nog eens voldoende tijd te geven om eens goed naar de twee locaties en te kijken. De VVD ziet het vernieuwde voorstel in toekomst graag tegemoet!