Via vrije discussie tot gedragen oplossingen

Er was afgelopen week nogal wat te doen over een opiniestuk van de VVD Gennep. Maar wat is nu eigenlijk een opiniestuk? Een stuk dat een denkwijze, gevoelens, idee, mening of zienswijze bevat, onderbouwd met argumenten. Ons opiniestuk hebben wij bewust scherp gebracht met als doel om de broodnodige discussie over mogelijke vluchtelingenopvang in de gemeente Gennep op gang te brengen. We kunnen inmiddels concluderen dat dit wel gelukt is. Deze discussie is nodig om ook de zorgen in de samenleving een stem te geven. Daarvoor zijn drie argumenten...

Ten eerste. Op dit moment lijken er twee ‘fronten’ te zijn die maar niet naar elkaar willen luisteren. Aan de ene kant staan de mensen die vinden dat het de plicht is van Nederland om iedereen die aan onze deur klopt op te vangen en iedereen het recht te geven ook in Nederland te mogen blijven. Aan de andere kant staan de mensen die helemaal niemand tot Nederland toe willen laten die niet direct gevaar loopt. Daartussenin bevindt zich dan nog de grote menigte waarvan het grootste deel zwijgt. Waarom zwijgen zij eigenlijk? We hebben toch vrijheid van meningsuiting? Een grondwettelijke vrijheid, binnen onze wettelijke kaders. Waarvoor hebben we anders gedemonstreerd na de aanslag op Charlie Hebdo? Iedereen die naar Nederland komt moet zich realiseren dat onze samenleving gestoeld is op zoveel mogelijk persoonlijke vrijheid. Je bent vrij totdat je de vrijheid van een ander inperkt. Hiervoor staan wij als VVD omdat dit een essentieel uitgangspunt is voor onze huidige samenleving.

Ten tweede. De VVD Gennep wordt regelmatig benaderd door mensen die zich grote zorgen maken over de huidige grote ‘vluchtelingeninstroom’. Veel mensen durven dit echter niet hardop te zeggen. Ze zijn bang te worden weggezet als extreem, xenofoob of racist. Ze zijn bang voor de consequenties die hun persoonlijke mening zal hebben. Een inhoudelijke discussie komt niet tot stand. Het debat wordt gedomineerd door emoties, beledigingen en bedreigende kwalificaties. Toch blijven wij achter de inhoud van onze belangrijke boodschap staan. Als volksvertegenwoordigers voelen we het ook als onze plicht om deze zorgen vrij te kunnen uiten. Wat willen wij dan wel zeggen? De instroom omvat verschillende mensen: oorlogsvluchtelingen en  de  ‘economische’ migranten, de gelukszoekers die enkel naar Nederland komen vanwege onze uitstekende sociale voorzieningen. Met de opvang van mensen in nood heeft vrijwel niemand een probleem. Met gelukszoekers des te meer. Dit zijn immers mensen die enerzijds het recht niet hebben om hier te blijven, en anderzijds de voorzieningen voor oorlogsvluchtelingen misbruiken. Daarmee laten zij niet alleen hun eigen land in de steek, maar vergroten zij ook de druk op de Nederlandse samenleving en instanties die het vreemdelingenbeleid strikt moeten uitvoeren ten behoeve van oorlogsvluchtelingen. Daarom zijn wij zeer content dat het kabinet op voorstel van de VVD heeft besloten de toelages van vluchtelingen te versoberen. Dit is een noodzakelijke stap om Nederland minder aantrekkelijk te maken voor gelukszoekers.

Ten derde. Als VVD Gennep missen wij in de vluchtelingendiscussie de visie op onze verlichte maatschappij. De grote zorg dat een blijvende ongecontroleerde instroom van mensen een impact zal hebben op onze samenleving wordt in de lokale politiek immers niet besproken. Een goede discussie is alleen mogelijk als wij onze ogen niet sluiten voor de feiten: in de momenteel grote instroom zitten ook vele mensen met een heel andere kijk op de maatschappij. Zijn zij allemaal bereid om te integreren en onze normen en waarden te accepteren? We begrijpen mensen die daar geen vertrouwen in hebben. Ook wij hebben onze twijfels. Anderzijds vinden wij ook dat vluchtelingen die hier wel -tijdelijk- mogen blijven meteen moeten integreren in onze samenleving: qua taal, onderwijs, cultuur en omgangsvormen. Dat verkleint de kans op problemen, nu en later.

We moeten kortom een vrije inhoudelijke discussie voeren om oplossingen te vinden voor de uitdagingen waarvoor onze maatschappij staat. Alle mensen zijn weliswaar gelijkwaardig, maar niet alle mensen die naar Nederland komen hebben dezelfde rechten als Nederlandse ingezetenen.

Fractie VVD Gennep