Om het bedrijf met 80 extra arbeidsplaatsen volledig te kunnen centreren in Milsbeek was, na de succesvolle realisatie van het hoofdkantoor dit voorjaar, nu nog een besluit nodig voor een parkeerplaats van enkele tijdelijk overtollige vrachtauto’s.
Bij de zinsnede enkele vrachtauto’s is dan natuurlijk de vraag wat voor gevolgen heeft die longstay parkeerplaats nu precies? Het gaat om drie vrachtauto’s per dag die op een stukje grond achter het terrein van Emons moeten komen, waardoor er door op- en afrit van de parkeerplaats in totaal 6 extra vrachtbewegingen (3x2) ontstaan per dag. Op het eerste gezicht een makkelijk te nemen besluit, echter spelen hier nog meer belangen.
Ten eerste: Is de ontsluiting via de rijksweg N271 te gevaarlijk? Welnu, het gaat om zes extra bewegingen op een totaal van 75 per dag die via de N271 het Emons terrein opkomen. Daarmee zouden dan dus die oorspronkelijke 75 ook gevaarlijk moeten zijn en dat is niet het geval. Ten tweede hoe milieuvriendelijk is dit voorstel? Het bedrijf moet al sinds 1995 voldoen aan de toen besloten milieuvergunning. De longstay moet ook aan de regels van deze vergunning voldoen waarin bijvoorbeeld ook geluidsoverlast is geregeld.
Maar waar gaat het nu echt om? De longstay parkeerplaats heeft geen noemenswaardige gevolgen voor het aantal vrachtbewegingen. Het totaal blijft hetzelfde omdat die zes extra bewegingen er voorheen ook al waren. Dit vrachtauto’s kwamen namelijk al steeds op het terrein van Emons voor regulier onderhoud. Het realiseren van de parkeerplaats biedt aan Emons de kans om het bedrijf te centreren en daarmee toekomstbestendig te maken door van 3 naar 1 locatie te gaan. Was dat niet in Milsbeek mogelijk geweest dan had het bedrijf met groot verlies moeten verhuizen naar een andere gemeente die ondernemersvriendelijker is, bijvoorbeeld Venray. En tot slot krijgt de parkeerplaats een professionele inpassing in de omgeving door een geluidswal, komen er geen overnachtingsmogelijkheden voor chauffeurs en zijn er geen vrachtauto’s met draaiende koeling. Emons moet op dit parkeerterrein, overigens volkomen terecht, uiteraard gewoon voldoen aan de geluidsnormen en ‘s nachts zijn die normen op zijn zwaarst waardoor het bedrijf al redelijk beperkt is.
Helaas was er wel een meerderheid voor een amendement om elke vrachtbeweging tussen 23.00 uur en 07.00 uur volledig te verbieden. Ten eerste een overbodig besluit gezien de reeds aanwezige geluidsnormen, ten tweede een enorm risico voor het bedrijf omdat je bij een logistiekbedrijf nooit zeker kunt weten op welk tijdstip een vrachtauto – bijvoorbeeld i.v.m. file of stukken – aankomt op de eindbestemming. Voor de VVD onbegrijpelijk dat de meerderheid akkoord gaat met het bestemmingsplan maar dan toch nieuwe obstakels creëert voor de ondernemers!
De VVD was integraal voor het bestemmingsplan zonder aanvullende eisen. Na jarenlang gesteggel tussen gemeente en ondernemer was het tijd om dit besluit te nemen en Emons de kans te geven om aan de slag te gaan met de realisatie van het finale onderdeel van de centreren van het bedrijf in onze gemeente!