VVD tegen belastingbeleid 2014

Met de tegenstemmen van alleen de VVD fractie heeft de gemeenteraad op maandag 09 december jl. het belastingbeleid en de belastingverordeningen voor 2014 vastgesteld. Helaas waren alle overige partijen voor het voorstel en konden zij zich niet vinden in de risico’s die de VVD ziet voor de financiële toekomst van de gemeente Gennep.

De VVD heeft in de commissievergadering al gewezen op het feit dat het OZB tarief uitkomt boven de maximaal toegestane 2,54%, namelijk 3,7%! Een drastische stijging van het tarief waardoor opnieuw de burgers de dupe worden van slecht financieel beleid. Immers, we lopen nu als gemeente Gennep een bewust risico om gekort te worden op de uitkering uit het gemeentefonds. Door de keuze van het College en de coalitiepartijen betalen onze burgers straks meer OZB belasting in de gemeente Gennep, maar van het geld dat ze daarnaast aan de rijksoverheid afdragen via rijksbelastingen komt als we pech hebben nog eens minder uit Den Haag richting Gennep!

In navolging op de commissievergadering heeft de VVD nog nadere toelichting van het College mogen ontvangen waaruit blijkt dat de gemeente bewust heeft gekozen voor lastenverzwaring. In het nagestuurde antwoord van het college wordt aangegeven: ”Uit de rekenvoorbeelden blijkt op basis van de gemiddelde waardedaling dat er voor de totale lasten in bijna alle gevallen sprake zal zijn van een daling van deze lasten.” De VVD is en dat zal geen verrassing zijn, voorstander van lastenverlaging voor onze burgers. Wat de VVD betreft heeft hier het college dus ondanks de waardedaling van de eigen woningen, bewust gekozen voor een verzwaring van de lasten op deze woning, zijnde 7% stijging per € 1.00 waarde van de woning!

Dat de totale lastendruk van de burgers per saldo lager is geworden is op zich mooi. Maar het had nog veel lager gekund! Deze verlaging is gerealiseerd door de burgers zelf door hun uitstekende prestatie op het gebied van de afvalstoffenheffing en niet door keuzes van het college. Kortom: dit is een sigaar uit eigen doos voor onze bewoners!

De VVD wil juist nu een heel andere koers voor de gemeentelijke financiën waarbij de tering naar de nering wordt gezet en burgers worden ontlast!